Dla gimnazjalistów ze 183 gmin z całej Polski zagadnienia ekonomiczne nie są już zagadką! W ramach programu „Na Własne Konto” dowiedzieli się, że prowadzenie własnej firmy jest ciekawym wyzwaniem i nie musi być wcale takie trudne, a oszczędzanie daje duuuużo korzyści. Młodzi ekonomiści mogli także sprawdzić się jako dziennikarze i wydawcy Młodzieżowych Gazetek Ekonomicznych, z którą poradzili sobie na piątkę z plusem! Organizatorem programu edukacji ekonomicznej jest Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
W konkursie na Młodzieżową Gazetkę Ekonomiczną udział wzięły zespoły uczniów
ze szkół uczestniczących w programie „Na Własne Konto”. Każdy z nich miał za zadanie przygotować mini gazetkę ekonomiczną wraz z biznesplanem jej wydania. Ważnym kryterium podlegającym ocenie komisji była także publikacja 6 obowiązkowych artykułów, w tym m.in. wywiadu z lokalnym przedsiębiorcą, relacji z wizyty w banku, wizji swojego miejsca
w regionie lub gminie za 10 lat czy reportażu związanego z ważnym problemem lokalnym
o charakterze ekonomicznym.
Spośród gazet nadesłanych na konkurs, Kapituła wyłoniła 5 laureatów oraz przyznała
5 wyróżnień. Z prac, które znalazły się w finałowej dziesiątce zostało wybranych także
7 najlepszych artykułów ekonomicznych. Szkoły, z których uczniowie przygotowali nagrodzone i wyróżnione prace, otrzymają nagrody pieniężne, natomiast autorzy najlepszych artykułów przyjadą na finał konkursu do Warszawy, który odbędzie się
w dniach 4-6 czerwca br. Nagroda główna to całoroczne stypendia naukowe dla
najlepszych.
– Prace uczniów, które wpłynęły na konkurs w ramach tegorocznej edycji programu
„Na Własne Konto” miały bardzo wysoki poziom. Szczególnie cieszy nas ogromna wrażliwość uczniów na problemy lokalnej społeczności. Reporterzy z dużym zaangażowaniem opisywali problemy osób mniej zamożnych lub bezdomnych, zwracali uwagę na nieoświetlone
lub dziurawe ulice czy pochylali się nad losem bezpańskich zwierząt – mówi Krzysztof Lipiński, przewodniczący kapituły konkursowej, z-ca dyrektora generalnego Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej. – Jestem pełen podziwu dla pracy, którą wykonali wszyscy uczestnicy programu. Gazetki są dowodem na to, że zajęcia w ramach „Na Własne Konto” są dla młodzieży wielką inspiracją – dodaje.
Program „Na Własne Konto” składał się z dwóch etapów. Podczas ferii zimowych gimnazjaliści uczestniczyli w dodatkowych zajęciach, gdzie poznawali podstawowe zagadnienia ekonomiczne z zakresu przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej, oszczędzania i inwestowania oraz bankowości i funkcji pieniądza. Zajęcia realizowane podczas programu miały aktywną i interesującą formę – uczniowie brali udział w grach
i zabawach edukacyjnych przybliżających podstawowe pojęcia ekonomiczne, oglądali filmy tematyczne, a także odwiedzali banki i lokalnych przedsiębiorców.
II etap programu realizowany był w drugim semestrze roku szkolnego (od lutego do kwietnia 2014). Uczniowie w zespołach mieli za zadanie przygotować – na bazie zdobytej wiedzy –młodzieżową gazetę ekonomiczną, a także opracować biznesplan jej wydania.
Pomysłodawcą i realizatorem „Na Własne Konto” jest Fundacja EFRWP, która od blisko 25 lat wspiera rozwój polskiej wsi. Głównym założeniem programu jest wsparcie młodych ludzi, którzy wchodząc w dorosłe życie, podejmują pierwsze poważne decyzje dotyczące swojej przyszłości, w tym wykształcenia, wyboru zawodu, świadomego korzystania z narzędzi
i mechanizmów finansowych. Udział w programie jest dla młodzieży okazją do zdobycia nowych umiejętności i wiedzy w tym zakresie.
Wyniki Konkursu na Młodzieżową Gazetę Ekonomiczną II edycji programu „Na Własne Konto”
Lista nagrodzonych szkół:
EKG CZAR – Publiczne Gimnazjum w Gębicach, gm. Czarnków
EKONOMIA na głos – Gimnazjum im. Ofiar Katynia w Lisiej Górze
Trzy kolory – Publiczne Gimnazjum im. Ks. Prof. Józefa Tischnera, gm. Szczawnica
LICZYDŁO – Publiczne Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudzkiego w Wartkowicach
EKONOMIA. JUŻ ROZUMIEM – Publiczne Gimnazjum w Przecławiu, gm. Kołbaskowo
Wyróżnienia:
Kozioł Ekonomiczny – Gimnazjum im. Powstańców Wielkopolskich w Dolsku
MAKLER – Gimnazjum im. A. Mickiewicza w Strzelcach Wielkich
SPOTKANIA Z EKONOMIĄ – Gimnazjum w Serokomli
OKIEM EKONOMISTY – Publiczne Gimnazjum w Zespole Szkół w Harasiukach
E jak Ekonomia – Publiczne Gimnazjum w Objeździe, gm. Ustka
Lista nagrodzonych artykułów:
Temat: Wywiad z przedstawicielem lokalnej społeczności prowadzącym własną działalność gospodarczą
Artykuł „Warto mieć marzenia”, EKG CZAR – Publiczne Gimnazjum w Gębicach, gm. Czarnków
Temat: Wywiad z przedstawicielem władz lokalnych
Artykuł „Nie ufam rutynie-szukam nowych rozwiązań”, LICZYDŁO – Publiczne Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudzkiego w Wartkowicach
Temat: Reportaż związany z ważnym problemem lokalnym o charakterze ekonomicznym
Opracował: Obi oba
Artykuł: „CISnąć w nich nadzieję”, EKG CZAR – Publiczne Gimnazjum w Gębicach, gm. Czarnków
Temat: Relacja z wizyty w banku/ firmie
Artykuł: „Bank edukuje”, EKONOMIA na głos – Gimnazjum im. Ofiar Katynia w Lisiej Górze
Temat: Moje miejsce w regionie za 10 lat
Artykuł: „Weterynarz... moje marzenie”, EKONOMIA. JUŻ ROZUMIEM – Publiczne Gimnazjum w Przecławiu, gm. Kołbaskowo
Temat: Wizja rozwoju gminy za 10 lat
Artykuł: „Dwa sektory”, EKONOMIA. JUŻ ROZUMIEM – Publiczne Gimnazjum w Przecławiu, gm. Kołbaskowo
Artykuł: „Narciarski raj?”, Trzy kolory – Publiczne Gimnazjum im. Ks. Prof. Józefa Tischnera, gm. Szczawnica.
9061930
1