Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskie 30 lipca zakończył i podsumował tegoroczną edycja programu „Na własne konto”.
W projekcie wzięło udział 2409 uczniów z gimnazjów oraz świetlic środowiskowych z terenów wiejskich. Wg deklaracji uczestników, aż 86,4% z nich w dużym i bardzo dużym stopniu pogłębiło swoją wiedzę ekonomiczną. Potwierdzają to także wyniki testów końcowych - przyrost wiedzy plasuje się na poziomie pow. 30%.
Uczniowie, nauczyciele i studenci bardzo wysoko ocenili materiał dydaktyczny, organizację i przyjętą formę zajęć. Aż 90 % z nich uznało, że projekt w całości spełnił ich oczekiwania. Ponadto w opinii pedagogów projekt w znacznym stopniu przyczynił się do wyrównania szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. Było to możliwe dzięki poszerzeniu wiedzy oraz wykształceniu u uczniów umiejętności pracy w grupie, planowania i podejmowania decyzji. Dodatkowo dzięki udziałowi w programie zaczęli być bardziej pewni siebie i nabrali odwagi do prezentowania własnych poglądów.
- Warto podkreślić fakt, że dla co najmniej 40% uczniów zajęcia w ramach programu „Na własne konto” były jedynym kontaktem z zagadnieniami ekonomicznymi w okresie nauki w gimnazjum. Oprócz korzyści odniesionych przez uczestników, program miał również wpływ na lokalną społeczność oraz edukację wtórną rodziców. Zmieniło się nastawienie uczniów oraz ich najbliższego otoczenia do zagadnień ekonomicznych - zainteresowanych nim było aż 70% rodziców. W ich opinii projekt „Na własne konto” jest bardzo potrzebny i rozwijający. Pozwala również w ciekawy i efektywny wykorzystać wolny czas w okresie ferii, gdy większość uczniów pozostaje w domach - informuje EFRWP
Pierwsza edycja programu „Na Własne Konto” odbyła się w roku szkolnym 2012/13 i była skierowana do uczniów szkół oraz wychowanków świetlic środowiskowych w wieku gimnazjalnym, z gmin wiejskich i wiejsko-miejskich.
W ramach programu uczniowie wzięli udział w dodatkowych lekcjach z przedsiębiorczości oraz ogólnej wiedzy ekonomicznej. Zajęcia, prowadzone przez przeszkoloną uprzednio parę nauczyciel – student, realizowane były podczas ferii zimowych (w okresie: połowa stycznia – koniec lutego, w zależności od województwa) oraz podczas drugiego semestru – w formie pozalekcyjnej. Podczas ich trwania gimnazjaliści poznali narzędzia ekonomiczne, umożliwiające im lepszy start w dorosłym życiu.