Na Farmie - Kampania na rzecz Rolnictwa Ekologicznego
8 października 2008
„Rolnictwo Ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla Ciebie.” Kampanię promocyjną pod takim tytułem przedstawił 3 października podczas Międzynarodowych Targów Hodowli Zwierząt i Rozwoju Obszarów Wiejskich „FARMA" w Poznaniu, przedstawiciel Komisji Europejskiej - Vlassios Sfyroeras, reprezentujący dział promocji produktów rolniczych Dyrektoriatu Generalnego ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Kampania dotycząca rolnictwa i produkcji ekologicznej w Europie została zaprezentowana ponad 120 uczestnikom z polskiego sektora ekologicznego podczas X Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Rolnictwo Ekologiczne – stan obecny i perspektywy rozwoju”.
Celem trwającej od lipca bieżącego roku kampanii „Rolnictwo Ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla Ciebie” jest zwiększenie świadomości społecznej - zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży – dotyczącej rolnictwa ekologicznego oraz produktów ekologicznych.
Według organizatorów konferencji młody, ale rozwijający się polski rynek ekologiczny zmagał się dotychczas z ograniczoną dostępnością certyfikowanych produktów ekologicznych na rynku krajowym. Obecnie jednak, coraz więcej polskich konsumentów poszukuje żywności wysokiej jakości, która jest produkowana w czystym środowisku i pochodzi z danego regionu. Na taką sytuację natychmiast zareagował rynek. Ze sprawozdań przekazanych Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przez upoważnione jednostki certyfikujące, wynika, że według stanu na 31 grudnia 2007 r., liczba producentów rolnych prowadzących w Polsce produkcję metodami ekologicznymi wynosiła ogółem 11 887. W porównaniu do roku 2006 (9188 producentów), liczba producentów rolnych w 2007 roku wzrosła o 29 procent a w roku 2006 w stosunku do roku 2005 – o 28 procent.
Rosnąca liczba producentów rolnych wpływa również na dynamikę dystrybucji produktów ekologicznych. Chociaż wciąż jeszcze produkty ekologiczne w Polsce są głównie sprzedawane w sklepach specjalistycznych, ostatnio jedna z głównych polskich sieci supermarketów poszerzyła swoja ofertę produktów ekologicznych w celu zaspokojenia rosnących potrzeb konsumentów.
Kampania na rzecz Rolnictwa Ekologicznego „Rolnictwo Ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla Ciebie” została przygotowana zgodnie z kompleksowym podejściem, które ma na uwadze interesy wszystkich grup zajmujących się rolnictwem ekologicznym w UE i pozwala im aktywnie promować rolnictwo ekologiczne. Powstała we współpracy z grupą ekspertów do spraw promocji rolnictwa ekologicznego. Eksperci to m.in. przedstawiciele krajowych ministerstw rolnictwa oraz krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń pracujących na rzecz rolnictwa i produkcji ekologicznej. Kampania została rozpoczęta w ramach Europejskiego Planu Działania dla Żywności Ekologicznej i Rolnictwa {SEC(2004)739}, który obejmuje 21 inicjatyw dla rozwoju rynku żywności ekologicznej i poprawy standardów poprzez zwiększenie wydajności i przejrzystości, co pozwoli podwyższyć zaufanie konsumentów.
Więcej informacji na temat Kampanii na rzecz Rolnictwa Ekologicznego „Rolnictwo Ekologiczne. Dobre dla natury, dobre dla Ciebie.” można znaleźć na stronie www.organic-farming.europa.eu.