Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

MSW przesuwa termin wprowadzenia nowych dowodów osobistych

8 grudnia 2014
Od 1 stycznia 2015 r. nie będzie można składać wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju. W czwartek MSW poinformowało o przesunięciu o dwa miesiące tego terminu. To oznacza, że do tego czasu nie będą wydawane nowe wzory dowodów.


Jak poinformowała PAP rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, w związku z tym, że wyniki przeprowadzonych testów nie były dla ministerstwa w pełni satysfakcjonujące, podjęto decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia nowego Systemu Rejestrów Państwowych.

Woźniak podkreśliła, że w MSW funkcjonuje specjalny zespół, który na bieżąco monitoruje stan przygotowania nowego systemu, a także nadzoruje proces techniczny jego testowania. "Uwzględniając fakt, że jego wdrożenie obarczone jest dużym ryzykiem MSW przeprowadziło zgodnie z harmonogramem wieloetapowe testy. Miały one zweryfikować poprawność funkcjonowania nowych aplikacji. Ministerstwo chciało mieć pewność, że w ich działaniu nie pojawią się nieprawidłowości, które zakłóciłyby płynną obsługę mieszkańców" - powiedziała Woźniak.

Poinformowała, że w resorcie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o dowodach osobistych i ustawie o ewidencji ludności. Zmiany przewidziane w tych ustawach mają wejść w życie 1 marca 2015 r. Oznacza to, że do tego czasu nie będą wydawane nowe wzory dowodów osobistych.

Rzeczniczka podała, że MSW otrzymywało m.in. z urzędów stanu cywilnego liczne prośby i sugestie, aby przesunąć okres wejścia w życie nowych przepisów. "Istotne jest także właściwe przygotowanie wszystkich, a zwłaszcza nowych władz samorządowych, do realizacji tego procesu" - powiedziała Woźniak. Dodała, że w wybranych gminach zostanie przeprowadzony pilotaż tego systemu.

Po 1 stycznia 2015 r. dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność - nie będzie więc konieczności wymiany dokumentów.

W myśli przepisów, które miały wejść w życie od przyszłego roku utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.

Do wniosku o wydanie dowodu osobistego musimy dołączyć fotografię, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.

Format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do rejestru dowodów osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia. Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym.

Nowy wzór dokumentu tożsamości został określony w projekcie rozporządzenia do ustawy o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nowy wzór dowodu osobistego nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego.



POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę