Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych tym razem pod lupę wzięła mrożonki. Po kontroli wręczono 14 mandatów karnych na łączną kwotę 1.950 zł.
Ponieważ nie zostały określone szczegółowe przepisy w zakresie jakości handlowej mrożonek owocowych i warzywnych, analizy laboratoryjne przeprowadzone zostały w oparciu o normy zakładowe, Polskie Normy, specyfikacje zakładowe, specyfikacje produktów i kontrahentów, które stanowią charakterystyki jakościowe, i których spełnianie zadeklarowali producenci, również w oznakowaniu produktów na opakowaniach.
Ogółem analizom laboratoryjnym poddano 433 partie mrożonek o łącznej masie 1 066,8 t, w tym:
- 155 partii różnych mieszanek warzywnych 343,4 t,
- 126 partii mrożonych zup warzywnych 108,7 t,
- 56 partii mrożonek jednoskładnikowych warzyw 240,7 t, w tym:
- 65 partii mrożonek jednoskładnikowych owoców 352,3 t, w tym:
- 31 partii mieszanek kompotowych 21,7 t,
oraz kontrolą w zakresie prawidłowości znakowania objęto:
- 462 partie mrożonek o łącznej masie 956,9 t.
W wyniku kontroli zakwestionowano:
- jakość 45 partii mrożonek, tj. 10 procent, o łącznej masie 32,3 t, tj. 3 procent,
- znakowanie 98 partii, tj. ponad 21 procent, o łącznej masie 90,9 t, tj. ponad 9 procent.
Podczas kontroli sprawdzano również czy mrożonki spełniają wymagania dotyczące składowania i transportu głęboko mrożonych artykułów rolno – spożywczych. Ustalono, iż znaczna większość podmiotów objętych kontrolą, prowadziła monitoring temperatury, zarówno w pomieszczeniach jak i środkach transportu, dokonując pomiarów za pomocą zwykłych termometrów, a ich wyniki rejestrowała ręcznie w ewidencjach. Stwierdzono, iż temperatura przechowywania mrożonek była zgodna z przepisami.
W związku ze stwierdzonymi w toku kontroli nieprawidłowościami:
- wydano 27 decyzji administracyjnych
- zastosowano 14 mandatów karnych na łączną kwotę 1.950 zł.
Warto dodać, że produkty mrożone dzięki swoim zaletom zyskują coraz większą popularność, zwłaszcza pośród konsumentów, którzy cenią sobie czas i wygodę przygotowania posiłków, ale również zwracają uwagę na ich wartości odżywcze. Produkty te, dzięki stale poszerzającej się ofercie i rosnącemu zainteresowaniu, są coraz częściej kupowane przez konsumentów.