SM MLEKPOL z Grajewa przewiduje wartość sprzedaży za 2004 rok na poziomie 1,3 mld złotych. Spółdzielnia zamierza zainwestować w 2005 roku aż 80 mln złotych.
-1,3 mld złotych to przewidywana wartość sprzedaży spółdzielni w bieżącym roku – informuje prezes SM Mlekpol Edmund Borawski. Planowany zysk to 30 mln zł. W 2004 roku spółdzielnia zanotowała dynamiczny wzrost eksportu głównie do krajów Unii Europejskiej. Eksport stanowić będzie w tym roku 30% ogólnej sprzedaży. Jego wartość osiągnie 400 mln zł.
W 2004 roku skupimy około 750 mln l mleka, co stanowić będzie 10%
krajowej produkcji surowca – informuje prezes Borawski. Jest to wzrost w
stosunku do skupu z roku ubiegłego o ponad 150 mln surowca. Spółdzielnia skupuje
98% mleka w klasie extra, a średnia cena płacona rolnikom za litr surowca
wynosi 1,15 zł. W 2003 roku skup zamknął się na poziomie 595 mln. litrów i był
największy w kraju. Dla porównania SM Mlekovita w tym samym okresie skupiła 530
mln. litrów mleka.
Obecnie MLEKPOL skupuje surowiec od 13 tysięcy dostawców
(spośród ponad 15 tysięcy ogółem), którzy posiadają atesty weterynaryjne. Na
początku roku gospodarstw z atestami było tylko 4 tysiące.
W 2005 roku
Mlekpol zamierza wydać 80 mln zł. na inwestycje. Spółdzielnia uruchomi m.in. w
zakładzie w Mrągowie instalację do produkcji serów dojrzewających o mocy
produkcyjnej 1 mln litrów mleka dziennie. Natomiast w zakładzie w Grajewie
Mlekpol planuje montaż instalacji do konfekcjonowania serów.
SM MLEKPOL to
największa polska spółdzielnia mleczarska, w której skład wchodzi sześć zakładów
przetwórczych w: Grajewie, Kolnie, Mrągowie, Sejnach, Augustowie i Zambrowie.
Jest producentem popularnych i cenionych na rynku marek: „łaciate” oraz „Milko”.
MLEKPOL znajduje się na 39 pozycji w rankingu najcenniejszych prywatnych
firm działających w Polsce opublikowanej przez „Businessman Magazine”, natomiast
marka „łaciate” znalazła się na 12 pozycji w gronie stu polskich najbardziej
cenionych marek w rankingu opracowanym przez Pentor.