Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008r. „Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych” został przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Program służy rozszerzeniu podstawowej oferty edukacyjno-wspomagającej i wychowawczej szkół i placówek kierowanej w szczególności do dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia. W 2008 r., zgodnie
z założeniami reformy programowej, priorytetem są następujące cele:
zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego;
wzmocnienie funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, rodziny oraz środowiska lokalnego skierowanej do dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych skoncentrowanych na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem małych dzieci;
wyrównywanie szans edukacyjnych, kulturowych i społecznych uczniów niepełnosprawnych.
Pomoc w ramach Programu powinna być udzielana dzieciom i młodzieży
w formie:
zajęć rozwijających zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia;
zajęć rozwijających wiedzę i umiejętności, w tym zajęć o charakterze artystycznym
i kulturowym;
zajęć sportowych pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
zajęć o charakterze edukacyjno-wspomagającym dla dzieci w wieku przedszkolnym, dzieci realizujących roczne, obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
zajęć o charakterze psychologiczo-pedagogicznym wspierających rozwój ucznia;
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
zajęć rozwijających kompetencje kluczowe (ze szczególnym uwzględnieniem technologii informacji i telekomunikacji, języków obcych, nauk przyrodniczo-matematycznych).
W realizacji zadań mogą wziąć udział jednostki samorządu terytorialnego i organizacje,
o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) tj. organizacje pozarządowe, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego oraz osoby prawne
i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów
i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, których cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.
Na program przewidziano 50 mln. zł z budżetu państwa. Środki te zostaną podzielone na poszczególne województwa proporcjonalnie do liczby uczniów w województwie.
Propozycja podziału środków finansowych przedstawia się następująco:
WOJEWÓDZTWO |
WYSOKOŚĆ DOTACJI |
|
|
dolnośląskie |
3 460 400 zł |
kujawsko – pomorskie |
2 848 410 zł |
lubelskie |
2 967 500 zł |
lubuskie |
1 339 230 zł |
łódzkie |
3 172 380 zł |
małopolskie |
4 501 800 zł |
mazowieckie |
6 415 890 zł |
opolskie |
1 271 030 zł |
podkarpackie |
3 020 480 zł |
podlaskie |
1 664 320 zł |
pomorskie |
3 012 530 zł |
śląskie |
5 685 330 zł |
świętokrzyskie |
1 705 880 zł |
warmińsko – mazurskie |
2 026 340 zł |
wielkopolskie |
4 729 500 zł |
zachodniopomorskie |
2 178 980 zł |
SUMA: |
50 000 000 zł |
Po przyjęciu Programu przez Radę Ministrów wojewodowie ogłoszą konkursy na programy realizujące przynajmniej dwa z wymienionych wyżej celów.
Wojewodowie określą terminy składania wniosków oraz terminy ogłoszenia wyników konkursów na programy. Listę realizatorów programów wojewodowie przekazują do wiadomości Ministerstwa Edukacji Narodowej i właściwych marszałków województw.
Dotacje na realizację programów przyznaje wojewoda, który dokonuje formalnej
i merytorycznej oceny wniosków o dofinansowanie programów złożonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, uwzględniając regionalne i lokalne potrzeby edukacyjne oraz jakość programu.
Złożone wnioski o dofinansowanie programów ocenia wojewoda, z pomocą powołanego do tego celu zespołu, uwzględniając w szczególności:
spełnienie wszystkich wymagań formalnych określonych we wzorze;
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg i przewidywaną skuteczność;
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących
problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału lokalnego lub regionalnego;
zasadność zaplanowanych kosztów;
trwałość programu oraz możliwość jego realizacji po zakończeniu dofinansowania;
wysokość kosztów obsługi;
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
W celu uniknięcia podwójnego finansowania, wnioskodawca do wniosku dołącza oświadczenie, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Dotacja nie może być przeznaczona na inny cel, niż zakłada Program. Realizatorzy programów mogą przeznaczyć nie więcej niż 5% wszystkich środków przewidzianych na realizację programu na jego obsługę.
Realizatorzy Programu mają prawo do przeznaczenia do 50% otrzymanej dotacji na zakup niezbędnego do realizacji Programu wyposażenia, które będzie wykorzystywane w kolejnych latach na prowadzenie działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci. W ramach omawianych środków nie mogą być finansowane zakupy środków trwałych oraz działania o charakterze inwestycyjnym.
Szczegółowe realizacje na temat programu oraz sposobu i czasu jego realizacji znajdują się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej w projektach zamieszczonych w zakładce Prawo oświatowe> Rządowe programy i projekty.
Zachęcamy do bieżącego śledzenia informacji na temat programu na stronach Kuratoriów Oświaty, w szczególności ogłoszeń dotyczących konkursów na realizację zadań.