Konferencja została zorganizowana 24 lutego br. przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Minister Wojciech Olejniczak uczestniczył w prezentacji wniosków studium socjologicznego, które badało zasoby obszarów wiejskich dla inicjatyw wspólnotowych typu Leader.
Bardzo wielu wójtów wykazało bezpośrednie zainteresowanie tworzeniem grup lokalnych. Minister Wojciech Olejniczak podkreślił, że jest bardzo zadowolony z realizacji pilotażowego programu Leader. Musimy wszyscy wziąć się bardzo ostro do pracy, aby znaczne środki, jakie są przeznaczone na realizację, zostały w pełni wykorzystane – powiedział szef resortu rolnictwa podczas konferencji i dodał, że "ministerstwo również będzie mocno zaangażowane, a część działań powinna być przeprowadzona przy pomocy doradztwa rolniczego". Efekty tych działań powinny być widoczne w perspektywie wieloletniej, można powiedzieć - pokoleniowej, bo o takiej powinniśmy mówić w odniesieniu do wsi – powiedział minister.
Informacje na temat działań typu Leader
Inicjatywa Leader została wprowadzona eksperymentalnie w 1991 roku. Jej kolejna faza – Leader II, była wdrażana w latach 1994 – 1999. Głównym celem tych Inicjatyw była stymulacja działań innowacyjnych, w sektorach publicznym i prywatnym, poprzez angażowanie lokalnego potencjału wszystkich sektorów w działalność wsi. Efekty, jakie zostały uzyskane w wyniku realizacji Inicjatyw Leader, jednoznacznie wskazały na fakt, że instrument ten był niezwykle pomocny w rozwiązywaniu wielu problemów występujących na obszarach wiejskich. Niewątpliwą korzyścią była integracja społeczności lokalnych wokół zadań realizowanych w ramach tego programu. Okazało się również, iż głównymi problemami, jakie wystąpiły w trakcie realizacji projektów były trudności administracyjne i niekiedy złe rozumienie roli podejścia oddolnego propagowanego przez Inicjatywę. W następnym okresie programowania, obejmującym lata 2000 – 2006, Komisja Europejska zaproponowała zmodyfikowaną wersję Inicjatywy pod nazwą Leader+. Rozwiązanie to stanowi kontynuację i rozwinięcie programu Leader II. Najważniejszym środkiem realizacji celów oraz podstawą filozofii Inicjatywy Leader jest lokalne partnerstwo publiczno – prywatne przyjmujące postać Lokalnych Grup Działania. To właśnie LGD są istotą i jądrem Inicjatywy Leader+. Grupy te są z jednej strony autorami strategii rozwoju lokalnego dla obszaru, na którym prowadzą swoją działalność, z drugiej zaś strony są beneficjantami pomocy i jednocześnie instytucjonalnie odpowiadają za wdrażanie przygotowanych strategii rozwoju oraz wydatkowanie przyznanej na ten cel dotacji z funduszy unijnych.
Zgodnie z wynikiem negocjacji akcesyjnych, w latach 2004 – 2006 Polska będzie realizować działania typu Leader+ w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” w ramach działania 2.7. „Pilotażowy Program Leader+”. Pilotażowy charakter tego działania ma stworzyć podstawę do pełnego wdrożenia działań typu Leader w następnej perspektywie finansowej na lata 2007-2013. Realizacja działania w latach 2004-2006 ma na celu stymulowanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich – tworzenie Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW), budowanie Lokalnych Grup Działania (LGD) oraz podejmowanie przez nie działań na rzecz rozwoju i promocji regionu. Sprzyjać to będzie lepszemu wykorzystaniu potencjału rozwojowego terenów wiejskich, poprawie ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej, a także przyczyni się do aktywizacji oraz współpracy lokalnych środowisk. „Pilotażowy Program Leader +” wdrażany będzie w ramach dwóch schematów. Schematy te wdrażane będą odrębnie. Jako pierwszy uruchomiony został Schemat I, dla którego nabór wniosków rozpoczął się 15 września 2004 r. a zakończył 15 grudnia 2004 roku. W ramach tego Schematu złożonych zostało 249 wniosków na łączną kwotę 31 760 326,52 PLN. W ramach działania „Pilotażowy Program Leader +” dostępnych jest 18,75 mln EUR, tj. 76 702 500 PLN. Uruchomienie Schematu II przewidziane jest pod koniec 2005 roku. Liczne pytania, jakie kierowane są do MRiRW oraz z informacji uzyskiwanych od instytucji wdrożeniowej, tj. Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA) wynika, że zainteresowanie tym działaniem wśród jednostek samorządu terytorialnego oraz społeczności lokalnych jest ogromne. Dlatego też na stronach internetowych zarówno MRiRW jak i FAPA utworzono stronę z najczęściej zadawanymi pytaniami przez potencjalnych beneficjentów działania. Ponadto pracownicy MRiRW oraz FAPA uczestniczą w wielu spotkaniach, szkoleniach, które mają na celu przekazywanie informacji na temat Inicjatywy Leader+, interpretacji zapisów działania „Pilotażowy Program Leader+” oraz procedur wdrożeniowych dla tego działania. Inicjatywa LEADER może stać się ,,dobrą szkołą” aktywizowania wiejskich społeczności lokalnych, a zachęcanie do tworzenia lokalnych organizacji i ich wspieranie, powinno ponadto sprzyjać rozwojowi współpracy między różnymi grupami społecznymi w celu realizacji wspólnych celów.