biogaz_09_2025

Minister Rolnictwa odpowiada

5 stycznia 2016
Prezentujemy odpowiedź Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na List Otwarty Rady Krajowej NSZZ RI ,,Solidarność’’ skierowany do Premiera RP podczas manifestacji przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w dniu 22 listopada 2012 r.

 Minister Kalemba określił  swoje stanowisko odnośnie wystosowanych postulatów.

 
Postulat: ,,Domagamy się kompleksowych działań Rządu RP i zaangażowania Premiera w kwestię wyrównania warunków konkurencji polskim rolnikom wobec rolników starej ,,Piętnastki’’ poprzez wyrównanie poziomu dopłat bezpośrednich oraz zapewnienie odpowiednich środków finansowych w nowej perspektywie finansowej’’.
W stanowisku dotyczącym Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2014-202 Rząd RP negatywnie ocenia proponowany przez Komisję niewielki zakres wyrównania płatności bezpośrednich pomiędzy państwami członkowskimi i podkreśla konieczność pełnego odejścia od historycznych kryteriów ustalania wysokości stawek i kopert krajowych płatności bezpośrednich jako ważnego czynnika poprawy efektywności tych płatności w realizacji celów środowiskowych. Według Ministra sprawa wyrównania płatności bezpośrednich w UE jest priorytetem. Postulaty są prezentowane na forum unijnym podczas spotkań różnych formacji Rady, w trakcie grup roboczych i komitetów oraz innych spotkaniach z przedstawicielami państw członkowskich.
Postulat: ,,Domagamy się rozpoczęcia dialogu ze środowiskiem rolniczym w kwestiach WPR oraz problemów wsi i rolnictwa na gruncie krajowym poprzez utworzenie Trójstronnej Komisji Rolniczego Dialogu Społecznego jako platformy porozumienia organizacji rolniczych i instytucji rządowych związanych z rolnictwem’’.
Według Ministra przygotowanie stanowiska Rządu wobec propozycji legislacyjnych Komisji Europejskiej przedstawionych w październiku 2011 roku poprzedzone zostało konsultacjami społecznymi. Pierwsze spotkanie odbyło się po publikacji propozycji w listopadzie 2011 r., a drugie dotyczyły projektów stanowisk Rządu RP do propozycji prawnych Komisji. Opracowane stanowiska rządowe uwzględniają wyniki analiz przeprowadzonych w resorcie rolnictwa, jak i międzyresortowych. Stanowisko dotyczące WPR po 2013 roku jest również prezentowane na wszystkich etapach prac nad Wieloletnimi Ramami Finansowymi na lata 2014-2020. Ostateczny kształt WPR na lata 2014-2020 będzie kompromisem pomiędzy rządami 27 państw członkowskich a europosłami w Parlamencie Europejskim.
Postulat: ,,Domagamy się zaskarżenia do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości decyzji Komisji Europejskiej o potrąceniu rolnikom części płatności uzupełniających w ramach systemu modulacji dla gospodarstw o płatnościach całkowitych powyżej 5 000 Euro; skutkuje to utratą ponad 100 mln Euro w roku bieżącym i ponad 200 mln euro w roku przyszłym, mimo iż polscy rolnicy nadal mają niższe płatności’’.
Komisja Europejska decyzją wykonawczą z dnia 24 lipca 2012 r. zatwierdziła przygotowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program jednolitej płatności obszarowej oraz uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich w Polsce w 2012 roku. W decyzji tej wskazano, że w przypadku przekroczenia całkowitej kwoty płatności bezpośrednich, które mają zostać przyznane rolnikom za dany rok, przekracza 5 000 Euro, kwota krajowa płatności uzupełniających zostaje pomniejszona o kwotę równą 10% nadwyżki łącznej kwoty płatności (unijnych i krajowych) ponad 5 000 Euro. Do końca obecnej perspektywy finansowej utrzymana zostanie ciągłość w zakresie realizacji płatności krajowych do tych sektorów.
Postulat: ,,Domagamy się wprowadzenia zakazu obrotu i wysiewu nasion roślin genetycznie zmodyfikowanych’’.
Przyjęta przez Sejm RP w dniu 9 listopada 2012 r. ustawa o nasiennictwie zobowiązuje Radę Ministrów do wydania dwóch rozporządzeń wprowadzających zakaz stosowania materiału siewnego odmian modyfikowanej genetycznie kukurydzy i ziemniaków. Ustawa ta nie może wprost zakazać obrotu nasionami genetycznie modyfikowanymi. Według Ministra jest to niezgodne z prawem unijnym.
Postulat: ,,Domagamy się zmiany zapisów ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, które zabezpieczą ziemię na powiększenie gospodarstw rodzinnych i zahamują wzmożoną wyprzedaż państwowej ziemi, która w konsekwencji często trafia do podmiotów zagranicznych.’’
W celu powiększania przez gospodarstwa rodzinne swojego areału została opracowana ustawa z dnia 16 września 20122 roku o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która przewiduje m.in. złożenie przez Agencję Nieruchomości Rolnych propozycji zmiany umowy dzierżawy w zakresie wyłączenia z umowy dzierżawy 30% powierzchni użytków rolnych, a następnie przeznaczenie ich do sprzedaży, głównie na rzecz rolników indywidualnych powiększających gospodarstwa rodzinne. Prezes ANR wprowadził działania, które mają umożliwić rolnikom indywidualnym powiększać gospodarstwa rodzinne. Według Ministra w ostatnim okresie tematyka obrotu gruntami z Zasobu WRSP była wnikliwie badana na poziomie całego kraju. Zostały podjęte działania, których celem jest uszczelnienie działającego w ANR systemu obrotu gruntów rolnych będących w Zasobach WRSP.
Postulat: ,,Domagamy się zwiększenia zwrotu akcyzy w paliwie rolniczym do poziomu 100%’’.
MRiRW zwróciło się do Instytutu Technologiczno – Przyrodniczego w Falentach oraz Instytutu Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowego Instytutu Badawczego w Puławach o analizę dotycząca zużycia oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 ha użytków rolnych. Otrzymano odpowiedź, iż przeciętne zużycie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej wynosi około 120 l/ha użytków rolnych. W poszczególnych gospodarstwach rolnych zużycie jednostkowe oleju napędowego jest silnie zróżnicowane w zależności od struktury użytków rolnych, intensywności i technologii produkcji oraz warunków naturalnych. W projekcie ustawy budżetowej na 2013 rok na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego  wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz pokrycie kosztów gmin zostały zaplanowane środki w kwocie 720 mln zł. Ze względu na ograniczone środki budżetowe możliwe do zaangażowania na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, obecnie nie jest możliwe zwiększenie ponad 86 l limitu zużycia oleju napędowego na 1 ha użytków rolnych.


POWIĄZANE

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...

Sens dokonującej się na naszych oczach rewolucji internetowej da się lepiej zroz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę