Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Agencję Badań Marketingowych ABM (www.abm.pl) korzystanie z Internetu w branży gastronomicznej jest powszechne – korzysta z niego ponad 87% szefów kuchni.
Badania przeprowadzono w miesiącach sierpień - wrzesień 2008 roku, metodą CATI (wywiady telefoniczne ze wsparciem przeglądarki internetowej).
Badaniem objęto w sumie 449 szefów kuchni i kucharzy w różnej klasy obiektach gastronomicznych. W badanej próbie znalazło się 29% kobiet i 71% mężczyzn. Większość respondentów ma wykształcenie zawodowe (62%) lub średnie (31%). Respondenci są doświadczonymi pracownikami gastronomii: większość z nich pracuje w branży gastronomicznej powyżej 10 lat (58%). Staż powyżej 5 lat deklaruje ponad jedna piąta badanych (21%).
Pierwszym zagadnieniem badawczym była popularność korzystania z Internetu wśród respondentów. Z badań wynika, iż zdecydowana większość szefów kuchni deklaruje korzystanie z Internetu (87%). Dodatkowo ponad 6% twierdzi, że obecnie nie korzysta, ale zamierza korzystać z Internetu.
Kto korzysta z Internetu najczęściej ?
Z Internetu częściej korzystają mężczyźni (75%), z wykształceniem zawodowym (60,2%), głównie z dużych miastach (30%), z najdłuższym stażem (34%). Niechęć do korzystania z Internetu deklarują najczęściej kobiety (70%), w miastach do 10 000 mieszkańców (prawie 40%) z najdłuższym stażem pracy w gastronomii (ponad 45%).
Częstotliwość korzystania z Internetu i branżowych portali internetowych
Zdecydowana większość szefów kuchni spontanicznie deklaruje znajomość przynajmniej jednego portalu branżowego (75%) oraz potrafi wskazać min. jedną markę takiego portalu (52 %). Blisko jedna piąta szefów kuchni zna portale branżowe, ale nie potrafi spontanicznie wskazać marki żadnego z nich (16 %).
Zdecydowanym liderem w rankingu spontanicznej rozpoznawalności w kategorii „internetowy branżowy portal gastronomiczny ” jest portal Gastrona.pl. Zdecydowana większość szefów kuchni, korzystających z Internetu spontanicznie wymienia markę Gastrona.pl jako branżowy portal gastronomiczny (64 %).
44% szefów kuchni uważa, że gastronomiczne portale branżowe w większym stopniu niż prasa branżowa są przydatne w codziennym prowadzeniu restauracji/baru. Przeciwnego zdania jest 23% badanych.
Rola Internetu będzie rosła !
Na pytanie Biorąc pod uwagę Pana/Pani doświadczenie i plany zawodowe to z jakiego rodzaju medium zamierza Pan/Pani częściej korzystać w przyszłości? większość szefów kuchni (56%) deklaruje, że w przyszłości częściej będzie korzystać z branżowych portali gastronomicznych niż z prasy branżowej. Przeciwnego zdania jest zaledwie 7% szefów kuchni. Brak zdania co do tego zagadnienia wyraża duża część badanych (37%).
8281721
1