Przez kilka dni warto, o ile to możliwe, wstrzymać się z zakupami żywności. Miedzy 5 a 11 marca może być kłopot ze złożeniem reklamacji na artykuły spożywcze złej jakości.
Nowe rozporządzenie w sprawie terminów zawiadamiania sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową określa zasady reklamowania żywności – daje na to klientom trzy dni.
Kupując rzeczy sprzedawane luzem, na wagę, konsumenci mają trzy dni od momentu zakupu. W przypadku żywności paczkowanej klient ma również trzy dni, ale od momentu otwarcia opakowania. Dotychczas obowiązywało rozporządzenie ministra handlu wewnętrznego z 1970 roku – mocno już nieaktualne. Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej znoszące stare przepisy opublikowano w Dzienniku Ustaw z 18 lutego. Nowe przepisy pojawiły się w Dz. U. z 24 lutego. Obydwa wchodzą w życie po 14 dniach od ogłoszenia. Pomiędzy nimi jest sześciodniowa luka.
Na jakie przepisy będą mogli powołać się konsumenci, którzy kupią artykuły spożywcze złej jakości między 5 a 11 marca? Otóż przez te kilka dni nie będzie żadnych przepisów, na podstawie których klient mógłby reklamować żywność. A jeśli nie ma podstawy prawnej to nie można reklamować.
Nie wiem jak powstała ta luka, bo ministerstwo obydwa rozporządzenia wysłało do publikacji razem, a ta rozbieżność powstała poza nasza wiedzą – powiedział Jerzy Molak, dyrektor departamentu handlu i usług ministerstwa gospodarki, pracy i polityki społecznej