Posłowie PSL złożyli do Marszałka Sejmu projekt ustawy o szkodach łowieckich, ubezpieczeniach obowiązkowych od szkód łowieckich, i Łowieckim Funduszu Odszkodowawczym. Dotyczy on wprowadzenia obowiązkowego ubezpieczenia od wystąpienia szkód łowieckich dokonywanych przez zwierzęta łowne, określenia podmiotów, zakładu ubezpieczeń, zakresu ubezpieczenia oraz powołania Łowieckiego Funduszu Odszkodowawczego, procedury zgłaszania szkód łowieckich i szacowania tych szkód.
Projektowana ustawa o szkodach łowieckich, ubezpieczeniach obowiązkowych od szkód łowieckich, Łowieckim Funduszu Odszkodowawczym oraz o zmianie niektórych ustaw ma na celu doprowadzenie do stabilizacji stanu prawnego prowadzącego do wynagradzania szkód łowieckich, jego przejrzystości i trwałości.
W obecnym stanie prawnym ubezpieczenie od szkód łowieckich jest dobrowolne. Projekt ustawy wprowadza obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia od szkód łowieckich – ubezpieczenie obowiązkowe. Nakłada taki obowiązek na dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich, a więc na te podmioty, które obecnie dokonują szacowania wielkości szkód łowieckich, ich wyliczenia oraz dokonują wypłaty kwoty odszkodowania na rzecz poszkodowanego. Ponadto obowiązek obowiązkowego ubezpieczenia w proponowanej ustawie obejmuje również Skarb Państwa jako właściciela zwierzyny łownej w stanie wolnym . Ochroną ubezpieczeniową objęci są tylko dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich . Nie są nią objęci w sposób bezpośredni wszyscy właściciele upraw rolnych i płodów rolnych. W sposób pośredni projekt ustawy obejmuje ubezpieczeniem tych właścicieli upraw rolnych i płodów rolnych, u których szkoda łowiecka wystąpiła Dotychczasowe rozwiązania prawne nakładają obowiązek wynagradzania szkód łowieckich powstałych w uprawach rolnych i płodach rolnych na terenach które wchodzą w skład obwodów łowieckich na ich dzierżawców i zarządców. Są to podmioty, które są jedną ze stron postępowania zmierzającego do wypłaty odszkodowania w przypadku wystąpienia szkody. Drugą jest właściciel lub posiadacz uprawy bądź płodu rolnego. Stan taki powoduje konflikty, które przy takim rozwiązaniu są nie uniknione, gdyż obie strony mają sprzeczne interesy. W proponowanym rozwiązaniu prawnym wynagradzanie szkód łowieckich dokonywane będzie przez niezależny podmiot . Będzie nim wyłoniony w wyniku postępowania przetargowego zakład lub zakłady ubezpieczeń . Na ubezpieczycielu będzie ciążył obowiązek przeprowadzenia całego procesu odszkodowawczego. W przypadku braku zgody pomiędzy stronami tego procesu, będzie możliwość mediacji a w ostateczności spory będzie rozstrzygał sąd.
W celu gromadzenia składek na ubezpieczenie, reprezentowania dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich wobec ubezpieczyciela projektowana ustawa powołuje Łowiecki Fundusz Odszkodowawczy . Oprócz wskazanego wyżej celu, Fundusz ten poprzez powołaną Komisję do Spraw Oceny Ofert Ubezpieczeniowych, będzie wyłaniał w drodze rozpatrzenia ofert zakład ubezpieczeń, który daje najlepsze gwarancje realizacji całego procesu likwidacji powstałych szkód łowieckich. W imieniu i na ich rzecz będzie zawierał z wybranym ubezpieczycielem umową ubezpieczenia . W obecnym systemie prawnym taki podmiot nie występuje.
Ustawa Prawo łowieckie nie wskazuje źródeł finansowania wynagradzania za szkody łowieckie wyrządzane przez zwierzęta: łosie, jelenie, daniele, sarny i dziki, jak również powstałe podczas polowania. Nakłada na dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich obowiązek wynagradzania tych szkód. Tym samym to dzierżawcy i zarządcy tych obwodów wpłacają z własnych środków odszkodowania. W całej tej procedurze pominięty jest właściciel zwierzyny w stanie wolnym. Projektowana ustawa zmienia cały system finansowania wynagradzania za szkody łowieckie wyrządzane przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny. Wprowadza obowiązkowe ubezpieczenie od nich, a poprzez to obowiązek wnoszenia składek do tego ubezpieczenia przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich oraz Skarb Państwa jako właściciela zwierzyny . Składki wnoszone są wysokość 50% wypłaconych w poprzednim łowieckim roku gospodarczym odszkodowań przez Skarb państwa oraz 70% wypłaconych w poprzednim łowieckim roku gospodarczym odszkodowań przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich.
5947728
1