W cieniu dobrej informacji o pozytywnym skutku starań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wprowadzenie unijnych refundacji wywozowych do produkcji mleczarskiej (już za kilka dni powinny ruszyć dopłaty do eksportu masła, serów oraz odtłuszczonego i pełnego mleka w proszku) trwają prace specjalnego Zespołu ds. opracowania koncepcji przyspieszenia działań konsolidacyjnych w sektorze mleczarskim. Zespół został powołany na mocy Zarządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nr 13 z dnia 5 grudnia 2008 r. w związku z pogarszającą się kondycją ekonomiczną mleczarni i spadającymi cenami skupu mleka.
Dla przypomnienia: ze względu na pilność problemu pierwsze inauguracyjne posiedzenie Zespołu odbyło się jeszcze w grudniu 2008 r. w kilkanaście dni po ogłoszeniu Zarządzenia. Przewodniczącym Zespołu został Prezes Agencji Rynku Rolnego pan Władysław Łukasik. W składzie zespołu znaleźli się obok przedstawicieli administracji i branży mleczarskiej reprezentanci związków branżowych i świata nauki. Na spotkaniu ustalono utworzenie pięciu podzespołów, których zadaniem będzie przygotowanie propozycji rozwiązań dla produkcji i przetwórstwa mleka na poziomach: (1) gospodarstw rolnych, (2) skupu mleka, (3) przetwórstwa, (4) organizacji sprzedaży i dystrybucji, (5) promocji i marketingu.
Zgodnie z informacją uzyskaną od pani Ewy Domańskiej, naczelnika Wydziału Mleczarstwa w Departamencie Rynków Rolnych MRiRW, każdy z utworzonych na inauguracyjnym posiedzeniu podzespołów odbył już co najmniej jedno posiedzenie. Spotkanie ostatniego z wyłonionych podzespołów miało miejsce w piątek 16 stycznia 2009 r.
Obecnie podzespoły przygotowują wnioski i propozycje działań, które zostaną przedstawione i poddane dyskusji na najbliższym posiedzeniu Zespołu ds. opracowania koncepcji przyspieszenia działań konsolidacyjnych w sektorze mleczarskim. Nie ma jeszcze ustalonej daty kolejnego posiedzenia Zespołu.
Warto jednak odnotować na tym etapie wyniki dotychczasowych obrad podzespołu ds. promocji i marketingu. Główne założenia działań przygotowane przez ten podzespół to: (1) stworzenie wspólnej strategii promocji polskich produktów mleczarskich, (2) opracowanie dla całej branży jednego logo określającego jakość przetworów mlecznych oraz (3) zmiany w zasadach funkcjonowania Funduszu Promocji Mleczarstwa. W trakcie spotkania tego podzespołu uczestnicy podkreślali wagę eksportu, jako alternatywy dla niskiej konsumpcji mleka i przetworów mlecznych w kraju. Uznano, że eksport polskich produktów jest doskonałą formą promocji polskiego mleczarstwa. Jednakże zdaniem polskich producentów najważniejsza jest sprzedaż przetworów mlecznych na rynku krajowym. Niestety, w Polsce od lat borykamy się z problemem niskiej konsumpcji wewnętrznej przetworów mlecznych. Spożycie mleka w Polsce wynosi ok. 180 litrów na osobę rocznie, gdy w krajach Europy Zachodniej jest to ilość ponad 2 razy wyższa (ok. 400-500 litrów). Podzespół uznał, że duże znacznie będzie mieć zorganizowanie szeroko zakrojonych akcji informacyjnych i promocyjnych na temat walorów spożycia mleka i jego przetworów. Strategia promocyjna powinna obejmować przede wszystkim informacje o jakości produktów mleczarskich. Dlatego ważną rzeczą jest, aby najlepsze jakościowo produkty wsparte były uzgodnionym znakiem jakości. Nad stworzeniem znaku-logo pracować ma zespół powołany z grona uczestników spotkania. Taki znak miałby także zachęcać przetwórców do podnoszenia jakości produkowanych przetworów mlecznych.