Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Kupując prezenty w internecie, uważajmy na oszustów

5 stycznia 2016
Kupując świąteczne prezenty coraz częściej korzystamy z interentu. Policja ostrzega jednak, że pośpiech i poszukiwanie cenowej okazji mogą próbować wykorzystać oszuści. Apeluje o dokładne sprawdzanie ofert.
"Zakupy przez internet są na pewno bardzo wygodne. Dodatkowo można liczyć na atrakcyjne ceny. Zawsze kierujmy się jednak zasadą ograniczonego zaufania. Okres przedświątecznym to prawdziwe żniwa dla internetowych oszustów" - powiedział PAP rzecznik komendanta głównego policji Mariusz Sokołowski.
Jak dodał, z szacunków rynkowych wynika, że w tym roku na świąteczne zakupy w internecie zdecydować się może nawet połowa Polaków. "Pamiętajmy jednak o przestrzeganiu podstawowych zasad. Im bardziej rozważnie do tego podejdziemy, tym mniej będziemy stresować się w święta - np. czekając na prezenty, które nie dotrą" - zaznaczył Sokołowski.
Policjanci apelują, by z tego typu zakupami nie czekać na ostatnią chwilę. "Pośpiech jest złym doradcą. Jeśli decydujemy się na zakup jakiegoś przedmiotu dokładnie sprawdźmy sklep, który go oferuje. Np. to czy ma jakąś siedzibę, czy podany do kontaktów telefon działa. Jeśli korzystamy z portali aukcyjnych sprawdźmy też komentarze, opinie innych klientów" - zaznaczył rzecznik.
Warto też pamiętać - dodał - że nie istnieją "super oferty cenowe" w przypadku drogich i bardzo drogich rzeczy. "Nawet jeśli coś jest sprzedawane przez internet, w atrakcyjnych cenach, nie mogą to być ceny bardzo niskie. Jeśli tak jest, powinniśmy być ostrożni i brać pod uwagę to, że ktoś próbuje nas oszukać - np. oferuje nam towar podrobiony lub kradziony" - powiedział rzecznik.
W takich sytuacjach - zaznaczył - warto też dokładnie obejrzeć zdjęcia towaru, a jeśli są słabej jakości poprosić o dosłanie dodatkowych. Sprzedający powinien też w ofercie sprecyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia. "Sprawdzajmy, czy takie informacje znajdują się na stronie sklepu czy sprzedawcy. Przeczytajmy też uważnie regulamin, by wiedzieć, jakie daje nam możliwości" - powiedział Sokołowski.
Zgodnie z przepisami, podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż kupując towar w sklepie tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy, możemy oddać rzecz w ciągu 10 dni od zakupu. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i je przesłać. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy jednak gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Nie można też "oddać" kupionych poprzez internet wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru czy na koncert.
"Pamiętajmy, że gdy kupujemy w sieci przysługuje na gwarancja - jeżeli sklep jej udziela - i prawo reklamacji" - dodał rzecznik.
Policjanci apelują też, by przynajmniej do chwili gdy otrzymamy kupiony przedmiot i przekonamy się, że jest taki jak opisano w ofercie, zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją - np. korespondencję mailową ze sprzedawcą czy potwierdzenie zapłaty.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę