Na stołach UE goszczą holenderskie sery, francuskie wina, czy grecka feta. Jak się okazuje, polską specjalnością mogą stać się niebawem soki marchwiowe. Na rynkach Europy Zachodniej są one jeszcze słabo znane, dlatego stają przed dużą szansą, aby stać się naszym hitem eksportowym.
W czerwcu firma Maspex, lider branży napojów, wprowadziła na rynek niemiecki
markę „Kubuś” pod podobną nazwą – „Kubus”.
W Polsce Kubuś może się
pochwalić najwyższą znajomością marki wśród soków, która sięga poziomu aż 85
proc., oraz 44-proc. udziałem w rynku soków przecierowych na bazie marchwi. Od
kilku lat soki Kubuś można kupić w wielu krajach pod różnymi nazwami: Kubus USA;
Kubuś – Litwa; Kubik – Czechy, Słowacja; Kubu – Węgry; Tedi –
Rumunia.
Grupa Maspex Wadowice jest liderem na rynku soków i
napojów, a także herbatek rozpuszczalnych, kakao, makaronów, śmietanek do kawy.
W 2002 roku przychody firmy osiągnęły 1117,2 mln zł, co lokuje firmę w czołówce
polskich producentów branży spożywczej. W skład grupy wchodzi osiem polskich
oraz sześć zagranicznych spółek. Firma zatrudnia około 2900 osób. Eksport
stanowi 17,5 proc. obrotów grupy.
W Polsce, tak jak i w wielu krajach Europy Zachodniej, roczne spożycie
soków oraz napojów owocowych i warzywnych w przeliczeniu na jednego mieszkańca
wynosi około 22 litrów (np. w Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii).
Ewenementem spośród wszystkich krajów unijnych są Niemcy, którzy spożywają w
ciągu roku przeciętnie 42 l soku na osobę.
Ranking
najpopularniejszych smaków soków owocowych w Polsce wygląda podobnie jak
analogiczne zestawienie dla krajów Unii Europejskiej: na pierwszym miejscu
znajduje się sok pomarańczowy ze sporą przewagą nad sokiem jabłkowym i
grejpfrutowym. Różnicą jest poziom spożycia soków marchwiowych, które w Polsce
są bardzo popularne, a na rynkach unijnych słabo znane.