Ptak_Waw_CTR_2024

Króluje niepodzielnie mielona

11 sierpnia 2003

Statystyczny Polak kupuje w ciągu roku od 2,2 do 2,5 kg kawy, mniej więcej tyle samo co Węgier, Czech czy Słowak. To zdecydowanie mniej niż np. w Szwecji, gdzie na jednego mieszkańca przypada 11 kg, czy w Niemczech – ok. 6 kg na osobę.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego miesięcznie wydajemy na kawę zaledwie 4 zł. Jednak z roku na rok spożycie kawy w Polsce rośnie. 

Wielkość całkowitego rynku kawy w Polsce producenci szacują na ok. 100 tysięcy ton, a wartość na ponad 2 mld zł. Dzieli się on na trzy segmenty: kawę mieloną, rozpuszczalną i cappucino. 

Udział kawy mielonej w rynku kawy stanowił w 2002 roku ok. 80 proc. sprzedawanej w Polsce kawy – ok. 81 tys. ton, co oznaczało wzrost o 3 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Rosnące spożycie kawy mielonej jest wynikiem spadku cen tego produktu i pojawienia się w sklepach tańszych marek. W ciągu trzech lat wartość sprzedaży spadła o 20 do 30 proc., z 1,7 mld zł do 1,4 mld zł w roku 2003. 

Z kolei sprzedaż kawy rozpuszczalnej w latach 1996–2000 wzrosła o 100 proc., ale dwa ostatnie lata nie są już takie dobre. Rynek wyhamował już w 2001 roku i pod koniec 2002 roku ilościowy udział kaw rozpuszczalnych w rynku kawy ogółem zbliżył się do 10 proc. (ok. 10 tys. ton) i zdaniem przedstawicieli firm w tym roku już nie wzrośnie. Według danych AC Nielsen, wartość sprzedaży kawy rozpuszczalnej wyniosła w ub.r. ok. 800 mln zł, co stanowiło 33 proc. wartości wszystkich sprzedawanych w Polsce kaw. Tanie kawy, sprzedawane pod nazwami sieci handlowych lub w sklepach dyskontowych, stanowią zaledwie 3 proc. całej sprzedaży. 

Liderami rynku kawy ogółem są firmy Tchibo, Kraft Foods Polska (Jacobs Kronung), Prima S.A., Elite Polska (Lavazza, Pedros), Mokate z Ustronia, MK Cafe, Woseba i Poznańska Palarnia Kawy „Astra”. Wśród kaw mielonych największą popularnością cieszą się według danych SMG/KRC marki, takie jak: Prima, Tchibo, Jacobs Kronung, MK Cafe, Maxwell House czy Pedros. Z kolei za najbardziej popularną markę kawy rozpuszczalnej uważana jest Nescafe, należąca do koncernu Nestle.
Właśnie ze wzrostem konsumpcji kawy rozpuszczalnej producenci wiążą największe nadzieje. W innych krajach europejskich jest ona chętniej kupowana niż tradycyjna mielona. Eksperci są przekonani, że ten segment rynku będzie rozwijał się najszybciej. Tutaj też zostało jeszcze sporo miejsca do zagospodarowania przez polskie firmy. Z jednej strony rynek już kilka lat temu został wręcz zmonopolizowany przez zachodnie koncerny, z drugiej zaś okazał się chłonniejszy niż to się początkowo wydawało. Mimo że na półkach jest tłok, przy odpowiednim marketingu można liczyć na sukces – uważa dr Jerzy Chrystowski, doradca ds. strategii marketingowych w Mokate. 

Na rynku tylko nieliczni nie decydują się na wzięcie udziału w „cenowym wyścigu szczurów”. Jedną z takich firm jest Poznańska Palarnia Kawy „Astra”. Wielkopolanie do produkcji marek własnych używają kolumbijskiej arabiki. Nie aspirujemy do światowych potentatów, skupiamy się na stale rosnącej grupie osób, dla których istotny jest sposób odżywiania – tłumaczy prezes wytwórni Apolonia Wojciechowska.


POWIĄZANE

Obecnie 29,7% konsumentów regularnie kupuje w promocjach 20-40% żywności. Główni...

Zyskuje rynek najmu długoterminowego [RAPORT EFL] Pomimo rozwoju różnych środków...

W październiku odbyło się spotkanie zorganizowane przez Copa-Cogeca, w którym uc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę