aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Konsumenci lepiej chronieni po wejściu Polski do UE

3 grudnia 2015
Po akcesji Polski do UE wzrosła ochrona konsumentów i konkurencja między przedsiębiorstwami. To przekłada się na obniżki cen towarów oraz wymusza na firmach świadczenie wyższej jakości usług - twierdzą eksperci rynku konsumenckiego, z którymi rozmawiała PAP.

Według Joanny Affre z kancelarii prawnej Accreo Legal nasza ochrona rynku jest podobna do tej, jaką mają konsumenci w innych krajach Unii. Jednocześnie zwróciła uwagę na potrzebę wzmocnienia w Polsce regulacji dotyczących kredytu konsumenckiego.
Jak mówiła, unijne rozporządzenia i dyrektywy ujednoliciły wspólnotowy system ochrony konsumentów. "Wykorzystanie pewnych instrumentów o charakterze transgranicznym znacznie ułatwia ochronę interesów konsumenta. Obecnie ochrona ta nie jest jednak w pełni skonsolidowana. Przysługujące konsumentom uprawnienia mogą niekiedy różnić się w poszczególnych krajach unijnych. Ich ujednolicenie będzie możliwe dzięki nowej unijnej dyrektywie w sprawie praw konsumentów" - wyjaśniła. Dodała, że polskie firmy będą musiały stosować nowe przepisy już za kilka miesięcy. Ustawa, która wdraża dyrektywę do naszego porządku prawnego, zacznie obowiązywać prawdopodobnie jesienią tego roku.
Ujednolicenie w UE tych przepisów oznacza - zdaniem Affre - większą ochronę konsumentów podczas e-zakupów. Choć te rozwiązania nie zrewolucjonizują obrotu konsumenckiego, to przewidują kilka istotnych zmian. Jedną z nich jest wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy zawieranej między konsumentem a przedsiębiorcą, z 10 do 14 dni kalendarzowych. Chodzi zarówno o umowy zawierane na odległość, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli konsument nie zostanie poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, okres ten automatycznie wydłuży się z trzech do 12 miesięcy.
Ekspert prawny Konfederacji Lewiatan Bartosz Wyżykowski zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że zdecydowana większość roszczeń polskich konsumentów dotyczy m.in. nieodpłatnej naprawy towaru lub jego wymiany na nowy, obniżenia ceny produktu, odszkodowania czy zadośćuczynienia. Takich roszczeń - jak mówił - dochodzi się przed sądem cywilnym. "Konsument może być zwolniony z kosztów sądowych, jeżeli złoży oświadczenie w sądzie, że nie jest w stanie ich ponieść na przykład ze względu na trudną sytuację finansową" - podkreślił. Zwolnienie to może być całościowe lub częściowe, w zależności od jego sytuacji materialnej. Osoba ta może też ubiegać się o ustanowienie adwokata lub radcy prawnego.
Ekspert Business Centre Club Radosław Płonka powiedział PAP, że przepisy ustawy z 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów w skuteczny sposób pozwalają eliminować niekorzystne zjawiska na rynku, w tym m.in. zawierane między firmami umowy kartelowe, koncentracje przedsiębiorstw czy nadużywanie przez firmę pozycji dominującej. A na tym w ostatecznym rozrachunku korzystają konsumenci i uczciwe przedsiębiorstwa.
Według eksperta BCC konkurencja między firmami wzrosła dzięki działalności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "To bezpośrednio przekłada się na obniżki cen towarów oraz wymusza na przedsiębiorstwach świadczenie wyższej jakości usług" - podkreślił.
Płonka przyznał, że polscy konsumenci coraz bardziej są świadomi swoich praw. Wymagają więc od przedsiębiorstw dobrej jakości towarów i usług. Firmy muszą sprostać tym wymaganiom, bo w przeciwnym wypadku grozi im zniknięcie z rynku.



POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę