Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej ogłosiła nowy termin nadsyłania projektów na unijne logo dla produktów ekologicznych. Konkurs, w którym można zdobyć wysoką nagrodę pieniężną i zasłynąć jako twórca nowego unijnego logo dla produktów ekologicznych, skierowany jest do studentów sztuk pięknych z 27 krajów członkowskich UE. Ostateczny termin nadsyłania prac upływa 6 lipca 2009r.
W konkursie na unijne logo ekologiczne mogą wziąć udział wszyscy obywatele UE niezależnie od wieku, będący studentami wydziału grafiki bądź pokrewnych kierunków artystycznych w jednym z krajów UE lub posiadających dyplom ukończenia tych kierunków z 2008 lub 2009 roku. Konkurs cieszy się dużym powodzeniem – dotychczas wyzwanie podjęło ponad 500 studentów, którzy przedstawili swoje pomysłowe i oryginalne projekty. W związku z takim zainteresowaniem postanowiono dać twórcom jeszcze kilka dodatkowych dni. Prace mogą być zgłaszane za pośrednictwem specjalnej strony internetowej: www.ec.europa.eu/organic-logo.
Oceny wszystkich prac spełniających warunki konkursu dokona międzynarodowe jury, w skład którego wchodzą eksperci w dziedzinie ekologicznego rolnictwa i ekologicznej produkcji oraz wybitni specjaliści w dziedzinie projektowania. Członkami jury są takie osobistości, jak Riitta Brusila-Räsänen, profesor projektowania graficznego na Uniwersytecie w Lapland (Finlandia); Niemiec Erik Spiekermann, profesor, doktor honoris causa, dyrektor artystyczny i współwłaściciel agencji EdenSpiekermann; Elisabeth Mercier, dyrektor agencji BIO z Francji (Agence BIO); Szwajcar Urs Niggli, dyrektor instytutu badań nad rolnictwem ekologicznym (FiBL); Szymon Skrzypczak, młody polski grafik, laureat poprzedniego konkursu; Czech Tom Václavík, ekspert ds. marketingu produktów ekologicznych, a także prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Ekologicznego Detalistów (International Organic Retailers Association) oraz Craig Sams, przewodniczący brytyjskiego Towarzystwa Ziemi (Soil Association). Obradom jury przewodniczyć będzie Rob Vermeulen, były prezes Pan-European Brand Design Association.
Jury uwzględniać będzie uniwersalne przesłanie logo oraz możliwość zrozumienia przekazu bez słów, a także jasność prezentacji i ponadczasowość. Lista najbardziej oryginalnych prac wybranych przez jury podczas spotkania 20 lipca 2009r., zostanie opublikowana na poświęconej konkursowi stronie internetowej (www.ec.europa.eu/organic-logo). Jednakże o tym, kto zostanie zwycięzcą, będą mogli zdecydować wszyscy europejscy obywatele, biorąc udział w otwartym głosowaniu online pod koniec roku.
W konkursie przewidziano trzy nagrody. Zwycięzca konkursu – oprócz tego, że logo jego autorstwa będzie stosowane jako znak umieszczany na unijnych produktach ekologicznych – otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 6 000 euro. Laureaci drugiego i trzeciego miejsca otrzymają nagrody pieniężne w wysokości odpowiednio 3 500 euro i 2 500 euro. Lista zwycięzców, którzy zostaną zaproszeni na uroczystość wręczenia nagród do Brukseli, ogłoszona będzie w lipcu 2010r.
Dodatkowe informacje na temat nowego unijnego logo ekologicznego
Komisja Europejska poszukuje nowego logo dla wstępnie pakowanych produktów ekologicznych pochodzących z 27 państw członkowskich UE i wyprodukowanych zgodnie z określonymi unijnymi normami. Nowe logo będzie powszechnie stosowane począwszy od lipca 2010r. Umieszczanie nowego unijnego logo produktów ekologicznych będzie obowiązkowe w przypadku wszystkich wstępnie pakowanych produktów ekologicznych pochodzących z 27 państw członkowskich i spełniających normy w zakresie etykietowania. Ponadto nowym logo będzie można dobrowolnie znakować wszystkie niepakowane wstępnie produkty ekologiczne pochodzące z UE lub produkty importowane z krajów trzecich.
7938950
1