Została zakończona IV już edycja Konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”.
Celem Konkursu jest popularyzacja najwyższych standardów współpracy banków z małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz promowanie działań, dzięki którym wysoka efektywność działalności bankowej służy wzmocnieniu kondycji sektora MSP w gospodarce polskiej. Jak podkreślają organizatorzy: Krajowa Izba Gospodarcza, Polsko-Amerykańska Fundacja Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw i Warszawski Instytut Bankowości, godło promocyjne „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” stanowi rekomendację banków, które oferują i stale doskonalą zestaw produktów oraz usług dopasowany do potrzeb i specyfiki MSP.
W IV edycji Konkursu, do rywalizacji w trzech kategoriach konkursowych przystąpiło 8 banków komercyjnych, 25 banków spółdzielczych i 57 oddziałów bankowych, z których 42 reprezentowało PKO BP SA, Bank Pekao SA, 5 Bank Gospodarki Żywnościowej SA i 5 Bank Przemysłowo-Handlowy PBK SA.
Zgodnie z wypracowaną w poprzednich edycjach metodologią Konkursu, prace realizowano w dwóch etapach.
Podstawą oceny w I etapie były pisemne prezentacje uczestników, oceniane przez grupę niezależnych audytorów. Przedstawiały one m.in.: zakres oferty bankowej uwzględniającej specyfikę MSP; programowe działania banków, mające na celu pogłębianie współpracy z MSP; kwalifikacje pracowników w zakresie obsługi przedsiębiorców; podstawowe wskaźniki ekonomiczne, charakteryzujące współpracę banku z tym segmentem klientów. Warunkiem zakwalifikowania się do dalszego etapu było uzyskanie co najmniej 72 punktów na 100 możliwych.
Na końcową ocenę, w ramach II etapu, składały się wizyty Zespołu Audytorów w placówkach bankowych oraz badania opinii klientów prowadzone w wybranych losowo oddziałach (w liczbie proporcjonalnej do wielkości sieci operacyjnej ocenianego banku komercyjnego), w bankach spółdzielczych oraz w indywidualnie zgłoszonych oddziałach.
Badania opinii klientów uwzględniały 20 aspektów współpracy banków/oddziałów z klientami z sektora MSP. Uczestniczyło w nich 5 865 przedsiębiorców, którzy byli klientami 145 oddziałów bankowych. Podobnie jak w minionej edycji Konkursu, przedsiębiorcy najwyżej ocenili kwalifikacje pracowników. W poszczególnych kategoriach konkursowych były to oceny (w skali od 1 do 6): dla oddziałów – 5,35, dla banków spółdzielczych – 5,31 i dla banków komercyjnych – 5,10. Dr Przemysław Kulawczuk, dyrektor Polsko-Amerykańskiej Fundacji Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw zauważa – Banki spółdzielcze posiadają wyższą średnią szybkość obsługi. Bardzo ciekawe zjawiska można obserwować w odniesieniu do kosztów kredytów oraz wysokości opłat i prowizji. Banki spółdzielcze lepiej są oceniane w zakresie kosztów kredytów, jak i wysokości opłat i prowizji od banków komercyjnych. W tej grupie zróżnicowanie ocen jest bardzo duże.
W Konkursie przyznano tytuły laureatów i wyróżnienia honorowe we wszystkich trzech kategoriach konkursowych. Wszystkie banki i oddziały, które uzyskały odpowiednią liczbę punktów w II etapie Konkursu, otrzymały również, z prawem posługiwania się przez jeden rok, godła promocyjne: „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” i „Złoty Oddział – Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”.
Laureatami w swych kategoriach zostali: Raiffeisen Bank Polska SA, Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem, PKO BP SA Oddział Centrum w Elblągu. MultiBank Bankowość Detaliczna BRE Banku SA uzyskał najwyższą ocenę od swoich klientów i otrzymał specjalne wyróżnienie dla banku najbardziej lubianego przez swoich klientów.
Wyróżnienia honorowe otrzymali:
Sponsorem uroczystego zakończenia Konkursu jest Biuro Informacji Kredytowej SA – instytucja utworzona przez banki, której zadaniem jest dostarczanie narzędzi ograniczających ryzyko kredytowe. Obecnie BIK SA udostępnia bankom informacje on-line o zobowiązaniach kredytowych 10 mln osób, w postaci raportów kredytowych. Bardzo zaawansowane są prace nad bazą danych o zobowiązaniach przedsiębiorstw i powiązaniach właścicielskich. Zgodnie z harmonogramem tego projektu, baza danych powinna być udostępniona bankom w II połowie 2003 roku. Korzystanie z niej powinno rzetelnym przedsiębiorstwom-kredytobiorcom ułatwić dostęp do kredytów oraz ograniczyć czas oczekiwania na decyzje kredytowe.
Andrzej Lech, prezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości tegoroczną edycję Konkursu podsumowuje następująco – Także w tym roku widać wyraźnie, jak postęp technologiczny wpływa na ciągłą modyfikację oferty produktów i rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji. Ale jednocześnie sukces jest udziałem przede wszystkim tych, którzy poszukują punktu równowagi pomiędzy tradycyjną siecią a bankowością na odległość. A także tych, którzy „tnąc” koszty, zachowują dbałość o profesjonalizm i rozwój swojej kadry.
Więcej informacji o Konkursie jest dostępnych na oficjalnej witrynie konkursowej www.bankprzyjazny.wp.pl.