Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Konkurs „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”

3 lutego 2003

Została zakończona IV już edycja Konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”.

Celem Konkursu jest popularyzacja najwyższych standardów współpracy banków z małymi i średnimi przedsiębiorstwami oraz promowanie działań, dzięki którym wysoka efektywność działalności bankowej służy wzmocnieniu kondycji sektora MSP w gospodarce polskiej. Jak podkreślają organizatorzy: Krajowa Izba Gospodarcza, Polsko-Amerykańska Fundacja Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw i Warszawski Instytut Bankowości, godło promocyjne „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” stanowi rekomendację banków, które oferują i stale doskonalą zestaw produktów oraz usług dopasowany do potrzeb i specyfiki MSP.

W IV edycji Konkursu, do rywalizacji w trzech kategoriach konkursowych przystąpiło 8 banków komercyjnych, 25 banków spółdzielczych i 57 oddziałów bankowych, z których 42 reprezentowało PKO BP SA, Bank Pekao SA, 5 Bank Gospodarki Żywnościowej SA i 5 Bank Przemysłowo-Handlowy PBK SA.

Zgodnie z wypracowaną w poprzednich edycjach metodologią Konkursu, prace realizowano w dwóch etapach.

Podstawą oceny w I etapie były pisemne prezentacje uczestników, oceniane przez grupę niezależnych audytorów. Przedstawiały one m.in.: zakres oferty bankowej uwzględniającej specyfikę MSP; programowe działania banków, mające na celu pogłębianie współpracy z MSP; kwalifikacje pracowników w zakresie obsługi przedsiębiorców; podstawowe wskaźniki ekonomiczne, charakteryzujące współpracę banku z tym segmentem klientów. Warunkiem zakwalifikowania się do dalszego etapu było uzyskanie co najmniej 72 punktów na 100 możliwych.

Na końcową ocenę, w ramach II etapu, składały się wizyty Zespołu Audytorów w placówkach bankowych oraz badania opinii klientów prowadzone w wybranych losowo oddziałach (w liczbie proporcjonalnej do wielkości sieci operacyjnej ocenianego banku komercyjnego), w bankach spółdzielczych oraz w indywidualnie zgłoszonych oddziałach.

Badania opinii klientów uwzględniały 20 aspektów współpracy banków/oddziałów z klientami z sektora MSP. Uczestniczyło w nich 5 865 przedsiębiorców, którzy byli klientami 145 oddziałów bankowych. Podobnie jak w minionej edycji Konkursu, przedsiębiorcy najwyżej ocenili kwalifikacje pracowników. W poszczególnych kategoriach konkursowych były to oceny (w skali od 1 do 6): dla oddziałów – 5,35, dla banków spółdzielczych – 5,31 i dla banków komercyjnych – 5,10. Dr Przemysław Kulawczuk, dyrektor Polsko-Amerykańskiej Fundacji Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw zauważa – Banki spółdzielcze posiadają wyższą średnią szybkość obsługi. Bardzo ciekawe zjawiska można obserwować w odniesieniu do kosztów kredytów oraz wysokości opłat i prowizji. Banki spółdzielcze lepiej są oceniane w zakresie kosztów kredytów, jak i wysokości opłat i prowizji od banków komercyjnych. W tej grupie zróżnicowanie ocen jest bardzo duże.

W Konkursie przyznano tytuły laureatów i wyróżnienia honorowe we wszystkich trzech kategoriach konkursowych. Wszystkie banki i oddziały, które uzyskały odpowiednią liczbę punktów w II etapie Konkursu, otrzymały również, z prawem posługiwania się przez jeden rok, godła promocyjne: „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców” i „Złoty Oddział – Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”.

Laureatami w swych kategoriach zostali: Raiffeisen Bank Polska SA, Bank Spółdzielczy w Wysokiem Mazowieckiem, PKO BP SA Oddział Centrum w Elblągu. MultiBank Bankowość Detaliczna BRE Banku SA uzyskał najwyższą ocenę od swoich klientów i otrzymał specjalne wyróżnienie dla banku najbardziej lubianego przez swoich klientów.

Wyróżnienia honorowe otrzymali:

  • w kategorii banków komercyjnych - Bank Gospodarki Żywnościowej SA,
  • w kategorii banków spółdzielczych - Bank Spółdzielczy w Pruszczu Gdańskim, Bank Spółdzielczy w Ciechanowie, Bank Spółdzielczy w Jastrzębiu Zdroju, BANK RUMIA Spółdzielczy, Bank Spółdzielczy w Nałęczowie,
  • w kategorii oddziałów - BPH PBK SA I Oddział w Gnieźnie, PKO BP SA Oddział w Nowym Tomyślu, PKO BP SA Oddział Centrum w Chrzanowie, Bank Pekao SA V Oddział w Łodzi, BGŻ SA Oddział w Malborku.

Sponsorem uroczystego zakończenia Konkursu jest Biuro Informacji Kredytowej SA – instytucja utworzona przez banki, której zadaniem jest dostarczanie narzędzi ograniczających ryzyko kredytowe. Obecnie BIK SA udostępnia bankom informacje on-line o zobowiązaniach kredytowych 10 mln osób, w postaci raportów kredytowych. Bardzo zaawansowane są prace nad bazą danych o zobowiązaniach przedsiębiorstw i powiązaniach właścicielskich. Zgodnie z harmonogramem tego projektu, baza danych powinna być udostępniona bankom w II połowie 2003 roku. Korzystanie z niej powinno rzetelnym przedsiębiorstwom-kredytobiorcom ułatwić dostęp do kredytów oraz ograniczyć czas oczekiwania na decyzje kredytowe.

Andrzej Lech, prezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości tegoroczną edycję Konkursu podsumowuje następująco – Także w tym roku widać wyraźnie, jak postęp technologiczny wpływa na ciągłą modyfikację oferty produktów i rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji. Ale jednocześnie sukces jest udziałem przede wszystkim tych, którzy poszukują punktu równowagi pomiędzy tradycyjną siecią a bankowością na odległość. A także tych, którzy „tnąc” koszty, zachowują dbałość o profesjonalizm i rozwój swojej kadry.

Więcej informacji o Konkursie jest dostępnych na oficjalnej witrynie konkursowej www.bankprzyjazny.wp.pl.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę