Agora, Onet, O2 – wielcy polskiego internetu – pozazdrościli sukcesu Grouponowi i chcą z nim konkurować. Duże grupy mediowe nie będą dłużej ignorować rosnącego szybko rynku grupowych zakupów w internecie. W serwisach oferujących nawet 70-proc. rabaty na usługi fryzjerskie, masaż czy kolacje w restauracjach kupuje ponad 4 mln internautów, a rynek zdominowany jest przez dwa serwisy: Groupon i Gruper. Nowi gracze chcą odebrać im rynek.
Uruchomienie swojego serwisu zakupów grupowych Ruszaj.pl w przyszłym tygodniu zapowiedziała Grupa O2, piąty co do wielkości portal w internecie. Na początek pojawią się w nim oferty z Warszawy, a potem z kolejnych miast. Michał Brański, członek zarządu O2, zapowiada, że serwis wyróżniać mają metody sprzedaży oraz marka Ruszaj.pl.
Decyzję o wejściu w ten segment e-commerce podjęła też Agora, która w najbliższym czasie zacznie walkę o rynek z serwisem HappyDay.pl. Strona już działa i można na niej wpisywać swój adres e-mail, by potem otrzymywać oferty. Spółka nie ujawnia na razie szczegółów.
– Analizujemy sytuację i uważnie przyglądamy się możliwościom wejścia w segmenty rynku, które mają perspektywy, ale na razie nie mamy nic do ogłoszenia – mówi Piotr Niemczycki, prezes Agory.
Zainteresowanie rynkiem zakupów grupowych wyraża też Onet.pl, największy portal w internecie. Łukasz Wejchert, prezes spółki, zapowiedział, że może wejść w ten segment z własnym projektem lub po przejęciu któregoś z istniejących na rynku.
Niewykluczone, że portal dogada się w tej sprawie z Gruperem, drugim pod względem liczby użytkowników serwisem na polskim rynku, działającym w 26 miastach. Na koniec ubiegłego roku, po dziewięciu miesiącach od startu, osiągnął rentowność przy 4 mln zł przychodów. 10 proc. ma w nim wydawca dzienników regionalnych Polskapresse, ale czterej udziałowcy i założyciele ujawnili „DGP”, że szukają partnerów gotowych do dalszych inwestycji.
Przed nimi na rynek z serwisem Sweetdeal.pl weszły Media Regionalne, należący do Mecom Group wydawca dzienników regionalnych, wśród których jest „Nowa Trybuna Opolska” i „Głos Szczeciński”.
Zainteresowanie wydawców prasy rynkiem zakupów grupowych to efekt zmieniającej się sytuacji na rynku. – Wydawcy poszukują nowych źródeł przychodów – mówi Łukasz Wachełko, analityk DB Securities. To konieczne, bo rynek reklamy prasowej wciąż nie wygrzebał się z kryzysu.
Nowi gracze wchodzą jednak w bardzo zatłoczoną branżę. Jej liderem jest globalny Groupon. – Mamy ponad 3,3 mln użytkowników w 26 miastach. Naszym celem jest dalszy wzrost bazy klientów – mówi „DGP” Marcin Szałek, szef Groupona w Polsce. W lutym swój udział na rynku postanowił zaznaczyć gigant e-handlu Grupa Allegro, która w sześciu miastach odpaliła serwis Citeam.pl. Allegro uznało, że ma możliwości, by walczyć o pozycję lidera na tym rynku w Polsce.
6738058
1