Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Kolejarze nie rezygnują

10 listopada 2003

Zapowiadany na 13 listopada strajk generalny kolejarzy wydaje się nieuchronny. Dzisiejsze spotkanie zespołu branżowego Komisji Trójstronnej w sprawie PKP nie skłoniło komitetu protestacyjno-strajkowego do rezygnacji z czwartkowych planów.

Adam Zawodny, reprezentujący na dzisiejszym spotkaniu Związek Zawodowy Pracowników PKP, powiedział, że "przedstawiciele komitetu protestacyjno-strajkowego odrzucali wszelką formę rozmów z rządem. Dziś nie chcieli się też spotkać z wicepremierem Markiem Polem. Przedstawiciele komitetu chcieli, by z nimi były prowadzone rozmowy, a nie z poszczególnymi centralami związkowymi, czego chciał rząd". W skład komitetu protestacyjno-strajkowego wchodzi 12 central związkowych.

Rzecznik komitetu protestacyjno-strajkowego Stanisław Kogut poinformował, że wiceministrowie infrastruktury - Maciej Leśny i Andrzej Piłat - nie chcieli się zgodzić na rozmowy z komitetem, bo nie są stroną sporu. Jak tłumaczył, "w dzisiejszych rozmowach uczestniczył m.in. wiceminister infrastruktury Maciej Leśny, a myśmy chcieli, by przyjechał wicepremier Jerzy Hausner. Powiedziano nam jednak, że nie ma go w Warszawie. Dlatego przekazaliśmy tylko oświadczenie, że jako komitet protestacyjno-strajkowy jesteśmy gotowi do dialogu do 12 listopada do północy" - powiedział Kogut.

W konsekwencji wiceminister Piłat zaproponował, by przedstawiciele komitetu spotkali się z wicepremierem Hausnerem w środę.

To, co miał do powiedzenia wiceminister infrastruktury Maciej Leśny, nie brzmi optymistycznie. - Zgodnie z naszymi analizami, jeżeli ten strajk potrwa kilka dni, to może nie być przedsiębiorstwa, które się nazywa PKP - uważa.

Kogut powiedział, że podczas dzisiejszego spotkania przedstawiciele rządu poinformowali o realizacji postanowień zawartych 10 i 11 lipca tego roku. Chodzi m.in. stworzenie programu restrukturyzacji i ustalenie w przyszłorocznym budżecie państwa 1 mld zł dotacji do przewozów pasażerskich i 215 mln zł do ruchu regionalnego. Kolejnym postulatem jest zapisanie w budżecie na 2004 rok 500 mln zł na utrzymanie infrastruktury kolejowej.

W poprzednim tygodniu wiceminister infrastruktury Maciej Leśny mówił, że w ramach porozumień samorządy będą miały większy udział we wpływach z podatków PIT i CIT, by móc przekazać odpowiednią kwotę dla PKP. Oprócz tego 200 mln zł ma być przeznaczone na zakup nowego taboru kolejowego. PKP ma też otrzymać pieniądze z tytułu bonifikaty biletów ulgowych.

W piątek Hausner zapewniał, że rząd zajmie się programem restrukturyzacji PKP 18 lub 26 listopada. Program zakłada regionalizację części przewozów i współorganizowanie ich przez samorządy.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę