Od dziesięciu lat firma Martin & Jacob prowadzi badania dla potrzeb Banku Gospodarki Żywnościowej na reprezentatywnej grupie rolników gospodarujących na areale powyżej 15 ha użytków rolnych. Wkrótce wydana zostanie publikacja książkowa. Na je podstawie będzie można prześledzić zmiany w świadomości rolników na przestrzenie ostatnich dziesięciu lat. A jak jest pod tym względem dziś?
Była o tym mowa na konferencji prasowej z udziałem przedstawicieli kierownictwa BGŻ. Z przedstawionej prezentacji wynika, że pod względem świadomościowym polski rolnik jest tradycjonalistą, ale nie jest to jego wyznacznikiem. Podobny system wartości jest udziałem wszystkich pozostałych grup społecznych. Chodzi o takie wartości jak poczucie stabilizacji i bezpieczeństwa, szacunek dla tradycji itp. Jako najważniejszy warunek udanego życia ankietowani wskazali zdrowie, udane małżeństwo i dzieci. Wielu z nich korzysta z tradycyjnych mediów : telewizji (96 %), radia (68%) i prasy branżowej (62%). Jednocześnie wśród rolników daje się zauważyć silny trend ku nowoczesności. Ponad 70 proc. ankietowanych korzysta z Internetu. Ponad połowa z tej grupy łączy się z siecią za pośrednictwem laptopa, a jedna trzeci posługuje się smartfonem. Rolnicy w minimalnym stopniu hejtują czy traktują Internet jako dostarczyciela rozrywki. Szukają w nim przede wszystkim bieżących cen środków produkcji i płodów rolnych, notowań giełdowych, ofert producentów maszyn, projektów i zamierzeń administracji rządowej, porad w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego, wymiany informacji itp.