KE rozpoczęła w środę konsultacje w sprawie barier w płatnościach kartą, przez internet i telefony komórkowe. Zdaniem KE, stworzenie w UE zintegrowanego systemu płatności ułatwiłoby życie konsumentom oraz zwiększyło konkurencję i obniżyło prowizje za transakcje.
"Europa ma szansę na nowo zdefiniować znaczenie słowa płatność. Nie będzie to możliwe, jeżeli utrzyma się obecny poziom fragmentacji rynku. Bezpieczne, skuteczne, konkurencyjne i innowacyjne płatności elektroniczne są niezbędne, aby konsumenci, sprzedawcy i przedsiębiorstwa mogły w pełni korzystać z jednolitego rynku oraz aby pobudzić rozwój sprzedaży internetowej" - powiedział w środę komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Michel Barnier.
Komisja Europejska zauważa, że Europejczycy kupują dziś wirtualne bilety na pociąg i samolot, zwracają pieniądze znajomym przez telefon komórkowy, zakupy spożywcze robią w internecie oraz używają kart debetowych za granicą, dlatego potrzebne jest "bezpieczne, przejrzyste i zintegrowane środowisko płatności w Unii Europejskiej". Gdyby takie powstało - zdaniem KE - płatności byłyby sprawniejsze, nowocześniejsze i bezpieczniejsze, na czym skorzystaliby konsumenci, handlowcy i dostawcy usług płatniczych.
Efektywne systemy płatności to same korzyści
"Nieefektywne systemy płatności w UE niepotrzebnie podnoszą koszty transakcji i szkodzą konkurencyjności europejskiej gospodarki. Europejscy konsumenci, handlowcy i przedsiębiorstwa zasługują na usługi płatnicze na miarę XXI wieku: przejrzyste i w pełni wykorzystujące dostępne technologie" - zauważył z kolei wiceprzewodniczący KE i komisarz UE ds. konkurencji, Joaquin Almunia.
KE dzięki uruchomionym w środę konsultacjom w sprawie tzw. zielonej księgi o płatnościach, chce uzyskać informacje o przeszkodach, które hamują płatności elektroniczne oraz o możliwościach ich przezwyciężenia. Konsultacje potrwają do 11 kwietnia br.; po ich przeprowadzeniu Komisja zdecyduje czy są potrzebne nowe przepisy.
Komisja uzasadnia swoją inicjatywę i konieczność usprawnienia płatności elektronicznych w UE tym, że w obiegu znajduje się już ponad 700 mln kart płatniczych, rośnie sprzedaż internetowa oraz liczba smartfonów, umożliwiających płatności przez internet. Tymczasem bariery na rynku utrudniają wejście nowym dostawcom usług płatniczych, a świadczący je nie zawsze przejrzyście ustalają ceny; szwankuje też bezpieczeństwo transakcji i ochrona danych.
9097528
1