Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Każda kura znosi złote jaja - trzeba je TYLKO dobrze zapakować i mądrze sprzedać.

8 lipca 2009
 Każda kura znosi złote jaja  - trzeba je TYLKO dobrze zapakować i mądrze sprzedać.
                                               



    Twierdzenie, że wszystkie jaja są takie same przez całe dziesięciolecia determinowało sposób ich sprzedawania.
    Rozwój nowoczesnych I masowych form sprzedaży oraz dystrybucji spowodował, że troska o produkt nie może ograniczać się jedynie do zapewnienia mu optymalnej ochrony, a  opakowanie jako instrument marketingu już od dawna powinno być skuteczniej wykorzystywane przez producentów jaj i handlowców jako najtańszy, i w chwili obecnej, jedyny instrument skutecznego marketingu gotowego produktu.
     
  Zanim cała branża dojrzeje do PROMOCJI GOTOWEGO PRODUKTU, w taki sam sposób, jak zrobili to choćby producenci mleka czy ryb, opakowanie do jaj na długo zapewne pozostanie jedynym nośnikiem wartości dodanej i jedyną wskazówką dla konsumenta.   

 ***

 opakowania IMAGIC
 
 
 
 
 
 
 opakowania
Superface
 
 
Wyniki badań rynku dowodzą, że konsumenci jaj nie stanowią jednorodnej grupy. Można wśród nich dostrzec coraz wyraźniejszą polaryzację: z jednej strony znajdują się konsumenci bardzo wrażliwi na aspekt ceny i z tego powodu poszukujący tanich jaj w sklepach dyskontowych (możemy ich określić jako "łowców okazji”), z drugiej zaś strony coraz liczniejszą grupę stanowią konsumenci wybierający specjały jajeczne z wciąż rosnącego segmentu Premium.
   Podczas zakupów jaj klient dyskontu kieruje się dwoma głównymi kryteriami wyboru: ceną oraz świeżością jaj; inne aspekty produktu wzbudzają tym większy sceptycyzm, im mniejsza jest świadomość konsumenta i poziom jego dochodów.
   Konsumenci poszukujący i wybierający z oferty Premium zwracają głównie uwagę na: sposób pozyskiwania jaj, komunikowaną przez opakowanie jakość, markę, zaufanie do producenta lub dystrybutora jaj, natomiast osoby dbające o własne zdrowie chętniej kupią jaja wzbogacone witaminami lub jaja o zwiększonej zawartości kwasów omega 3.  I jedna ważna uwaga zarówno dla handlu, jak i dla producentów jaj: dla całej tej grupy cena jaj nie jest  elementem decydującym o zakupie, więc mówienie o tym, że jaja muszą być tanie, jest nieporozumieniem i manipulacją.
   Przedstawiona powyżej klasyfikacja konsumentów nie jest oczywiście wyczerpująca, ponieważ podobnie jak konsumenci innych grup produktowych, niektórzy konsumenci jaj wybierają raz jeden produkt, a raz drugi, zmieniając zarówno własne poglądy, jak i wybierane produkty, ale mimo wielu różnic obie grupy łączy jedna cecha: obie stają się coraz liczniejsze.

 ***

  Do niedawna głównym zadaniem opakowania do jaj była ochrona produktu. Położenie nacisku na funkcję ochronną ( chronienie zawartości) spychało na margines inne funkcje. Opakowania do jaj nie różniły się między sobą, a jeśli nawet się różniły, to różnice były niemal niedostrzegalne.
   Ostatnie 10 lat to okres nieustannego rozwoju opakowań, ale przede wszystkim kształtowania poprzez opakowanie wizerunku produktu i marki. Pojawienie się etykietowanych opakowań do jaj sprawiło, że obok oczywistej już funkcji ochronnej coraz większą rolę zaczęła odgrywać funkcja promocyjno-sprzedażna opakowania, a samo opakowanie  stało się strategicznym instrumentem marketingu gotowego produktu.


   Dzisiejsza szerokość asortymentu jajczarskiego w segmencie cen wysokich i średnich to efekt zarówno rosnącej, choć wciąż niskiej, świadomości konsumentów w zakresie znajomości sposobów chowu kur, troski o własne zdrowie wyrażającej się w poszukiwaniu zdrowych i zapewniających długowieczność produktów, jak i coraz lepszego wykorzystywania możliwości marketingowych, jakie daje opakowanie.
   Duża część wszystkich pakowanych dzisiaj jaj, to specjały jajczarskie, które wymagają odpowiedniej oprawy i prezentacji - są one oczywiście droższe, ale konsumenci chętnie płacą za wartość, której poszukują i oczekują. Opinia, że rynek wymaga jedynie jaj tanich jest z gruntu fałszywa.
    Producenci i dystrybutorzy jaj powinni zrozumieć, że pełnowartościowy produkt, który oferują, MUSI mieć swoją cenę - jaja nie mogą być jedynie przedmiotem nieustannej promocji, rozumianej jako ich sprzedaż po niskiej cenie. Promocja jaj powinna rozumiana inaczej i znacznie szerzej, i przede wszystkim jako edukacja konsumenta w celu zwiększenia sprzedaży jaj, nie może być zatem rozumiana jedynie jako synonim podejrzanie niskiej ceny. Mądra promocja to działania na rzecz zwiększenia konsumpcji poprzez świadomie i szeroko prowadzone kampanie reklamowe.

***  


  Ponieważ wszystkie jaja są do siebie podobne, i wobec braku działań branży jaczarskiej na rzecz mądrze rozumianej reklamy i promocji produktu, opakowanie przejęło na siebie obowiązek komunikowania wartości, jakości i marki. Opakowanie wyróżnia i przekonuje do zakupu, a wartość produktu manifestuje się przede wszystkim poprzez odróżnienie się od produktów konkurencyjnych – design opakowania oraz przemyślana i  konsekwentnie stosowana grafika, ma w tym kontekście znaczenie strategiczne. Wyrażony proekologicznym opakowaniem oraz etykietą, organiczny związek między produktem a sposobem jego komunikowania i prezentacji - oto marketingowe wyzwanie, któremu musi sprostać współczesne, inteligentne opakowanie do jaj, sprzedawanych w równie nowoczesny i kolorowy sposób w nowoczesnych centrach handlowych.
   Opakowanie - poprzez przemyślaną komunikację, musi wzmacniać pozytywne reakcje i odczucia konsumenta odnośnie producenta, produktu i marki, a im bardziej produkty są do siebie podobne, tym mniejszą rolę w ich wyborze odgrywa rozsądek i rozumowanie, a coraz większą emocje i wywołany nimi impuls zakupowy. Bo przecież o torebkach papierowych, choć są najtańsze, nikt nie myśli z tęsknotą i nie marzy o powrocie do nich, ponieważ są najmniej funkcjonalne, nie chronią produktu, nie komunikują go , i co jest największą ich wadą – nie potrafią sprzedać produktu, ponieważ go nie współtworzą, a jedynie wstydliwie ukrywają swoją zawartość.     
                   
 ***

   Zakupy w nowoczesnych centrach handlowych coraz częściej są sposobem spędzania wolnego czasu i „miejscem pobytu", a tu miejsca na szarość i nijakość jest coraz mniej. Pozbawione indywidualizmu opakowanie do jaj, nikogo już nie przekona i nie zachęci do zakupu. Opakowanie do jaj powinno być traktowane przez producenta, dystrybutora a zwłaszcza przez handlowca, jako minispot reklamowy gotowego produktu - powinno reklamować produkt szybko i skutecznie. I najważniejsze - musi równie szybko i skutecznie doprowadzać do jego sprzedaży. Sklepy detaliczne już dawno przestały być "wysypiskiem" wyrobów producentów, ale zostały przedstawicielem klientów. We współczesnym  handlu ceny i jakość towaru nie są już gwarantami rynkowego sukcesu - coraz więcej zależy od sposobu prezentacji produktu, a więc także od opakowania, które często jest jedyną szansą na  nadanie  produktowi indywidualnego charakteru oraz udaną i szybką jego sprzedaż.  
   Moim zdaniem, w niedalekiej przyszłości cała branża musi dostrzec konieczność podjęcia działań, które będą skutecznie i w długiej perspektywie promowały świeże i smaczne polskie jaja jako produkt – pełnowartościowy, dostępny i niezbędny w diecie.

***
    Jako konsumenci coraz większą wagę przywiązujemy do ekologicznego charakteru opakowań. Wraz z postępującą degradacją środowiska naturalnego należy oczekiwać, że grupy konsumentów o prośrodowiskowym nastawieniu będą coraz liczniejsze i będą żądały takich opakowań, poprzez które producenci jaj manifestują swój stosunek do problemu ochrony środowiska.
    Opakowania do jaj produkowane przez firmę HARTMANN, dają pewność, że kupując zapakowane w nie jaja, nie przyczyniają się Państwo do nadmiernego i nieuzasadnionego obciążania środowiska naturalnego – są biodegradowalne, wykonane z odnawialnego surowca i mogą być ponownie przetwarzane.  
    Nasza Firma w uznaniu wysiłków na rzecz ochrony środowiska została wyróżniona najwyższą nagrodą Unii Europejskiej za podjęte i konsekwentnie realizowane działania proekologiczne.


        




   Superface i iMAGIC to innowacyjne wcielenia dobrze znanych wszystkim producentom jaj i handlowcom opakowań z nadrukiem bezpośrednim oraz z etykietą. Emocjonalny, podkreślony unikalną i  wzbudzającą zaufanie oraz  chęć zakupu jaj kolorystyką design IMAGIC-a, to odpowiedź HARTMANN-a na potrzeby współczesnego konsumenta i rynku.
   Opakowanie IMAGIC zostało wyróżnione w zorganizowanym przez Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Opakowań w Warszawie pod patronatem Ministra Gospodarki i Pracy RP, ogólnopolskim konkursie PAKSTAR 2004, natomiast w światowym konkursie WORLDSTAR 2004, zostało przez przez międzynarodową organizację World Packaging Organization uhonorowane nagrodą ‘Award for packaging exellence”.  

    
Zapraszamy do współpracy Producentów jaj, Dystrybutorów oraz Handlowców.


 
HARTMANN POLSKA Sp. z o.o.
ul. Mała 4, 66-400 Gorzów Wlkp.
Tel.: 95 728 1982 , fax: 95 728 1984

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę