Komisja Europejska podsumowała pierwszy etap realizacji Kampanii UE na rzecz zdrowego odżywiania dzieci: „Smakuj, pij, ruszaj się: Smakoszki”.
Kampania ta ma na celu m. in. promowanie unijnych programów „Mleko w szkole" i „Owoce w szkole”, w których Polska uczestniczy - w przypadku programu „Mleko w szkole” - od przystąpienia do UE w 2004 r., a w przypadku programu „Owoce w szkole” - od uruchomienia go przez KE w roku szkolnym 2009/2010. Programy te stanowią ważne inicjatywy na rzecz bardziej zrównoważonej diety oraz zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci, w szczególności wspierają spożycie owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych.
Kampania skierowana jest bezpośrednio do szkół. Przez osiem tygodni niezwykli bohaterowie przedstawienia „Smakoszki” przemierzali Belgię, północną Francję, Wielką Brytanię, Irlandię, Estonię, Litwę i Polskę organizując konkursy, gry i inne atrakcje dla dzieci. Przedstawienie objazdowe dotarło do około 17 tysięcy uczniów w 173 szkołach. W Polsce - od 9 do 30 listopada 2009 r. - przedstawienie
o „Smakoszkach” odwiedziło szkoły w Białymstoku, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie. Przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego aktywnie uczestniczyli zarówno w przygotowaniach od wizyt w poszczególnych szkołach jak i samych spotkaniach.
W trakcie spotkania Komisji z państwami członkowskimi, w ramach posiedzenia Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych w Brukseli, poświęconego programowi „Owoce w szkole”, które odbyło się w dn. 26 lutego br., Komisja podkreśliła, iż sukces i sprawne przeprowadzenie ww. kampanii w dużej mierze zależało od pomocy i zaangażowania lokalnych władz w poszczególnych państwach. Szczególne wyrazy uznania za pomoc i współpracę w realizacji tego przedsięwzięcia zostały skierowane m.in. do Agencji Rynku Rolnego i jej Oddziałów Terenowych.
Jednocześnie Komisja poinformowała, iż kampania trwa nadal, w 2010 r. planowana jest kolejna tura wizyt w szkołach. Ponadto cały czas działa strona internetowa, na której dostępne są m.in. ciekawe materiały dydaktyczne i promocyjne dotyczące prowadzonej kampanii i zdrowego odżywiania.
8188847
1