biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Już 18 mln zł wydano na promocję żywności

5 stycznia 2016

Już 18 milionów złotych wydano na realizację rozmaitych przedsięwzięć ze środków zgromadzonych na kontach Funduszy Promocji Żywności. Zdaniem Piotra Kondraciuka z Agencji Rynku Rolnego, która administruje funduszami, pozwoliło to różnym branżom spożywczym na atrakcyjne przedstawienie swojej oferty.
Ustawa o funduszach promocyjnych żywności obowiązuje już od półtora roku. Na jej podstawie utworzono odrębne Fundusze Promocji: Mleka, Mięsa Wieprzowego, Wołowego, Końskiego, Owczego, Owoców i Warzyw, Mięsa Drobiowego, Ryb, a także Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.
Tym ostatnim zarządza komisja, której przewodniczy Robert Padula. Uważa on, że dzięki Funduszom produkcja rolnicza będzie bardziej opłacalna, bo promocja przyczyni sie do zwiększenia popytu i wzrostu cen. Fundusz Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zrealizował już około dwudziestu projektów , przeznaczając posiadane środki także na szkolenia dla producentów zbóż.
Na Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zebrano w ubiegłym roku około trzech milionów złotych.
Składki na Fundusze płacą rolnicy w wysokości 0,1% wartości sprzedawanego surowca, odprowadzają je podmioty skupujące.
Około 2,5 mln złotych zgromadzono na koncie Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jak podkreśla Mirosław Maliszewski z komisji zarządzającej Funduszem , a zarazem prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej, środki zostały przeznaczone na wiele ważnych przedsięwzięć.
Były wśród nich : program dla szkół pod hasłem "5 razy dziennie owoce i warzywa", szkolenia dla sadowników przygotowujące ich do eksportu jabłek na rynek rosyjski i sfinansowanie uczestnictwa w Międzynarodowych Targach Owoców i Warzyw Fruit Logistica w Berlinie.
To jedna z największych tego rodzaju imprez na świecie. Tym razem odbędzie się w dniach od 9 do 11 lutego. Koszt przygotowania polskiego stoiska narodowego wyniesie milion złotych. 50% tej sumy będzie pochodzilo z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Związek Sadowników RP zamierza też złożyć wniosek o uzyskanie z Funduszu dofinansowania akcji promującej spożycie polskich owoców w Rosji i na Ukrainie. Dysponując kwotą w wysokości dwudziestu procent wartości przedsięwzięcia można starać się w Komisji Europejskiej o pozostałe 80% z budżetu unijnego.
Od początku wejścia w życie ustawy , czyli od lipca 2009 roku na kontach Funduszy Promocji Żywności zgromadzono łącznie około 50 mln. zł.


POWIĄZANE

Raport ekspercki dla PPR.pl Opracowanie na podstawie raportu USDA „Spanish Dried...

Europejskie organizacje rolnicze biją na alarm — nowe koncesje handlowe dla Ukra...

W Parlamencie Europejskim w czwartek 10 lipca odbędzie się głosowanie o wotum ni...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę