Już 18 milionów złotych wydano na realizację rozmaitych przedsięwzięć ze środków zgromadzonych na kontach Funduszy Promocji Żywności. Zdaniem Piotra Kondraciuka z Agencji Rynku Rolnego, która administruje funduszami, pozwoliło to różnym branżom spożywczym na atrakcyjne przedstawienie swojej oferty.
Ustawa o funduszach promocyjnych żywności obowiązuje już od półtora roku. Na jej podstawie utworzono odrębne Fundusze Promocji: Mleka, Mięsa Wieprzowego, Wołowego, Końskiego, Owczego, Owoców i Warzyw, Mięsa Drobiowego, Ryb, a także Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.
Tym ostatnim zarządza komisja, której przewodniczy Robert Padula. Uważa on, że dzięki Funduszom produkcja rolnicza będzie bardziej opłacalna, bo promocja przyczyni sie do zwiększenia popytu i wzrostu cen. Fundusz Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zrealizował już około dwudziestu projektów , przeznaczając posiadane środki także na szkolenia dla producentów zbóż.
Na Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych zebrano w ubiegłym roku około trzech milionów złotych.
Składki na Fundusze płacą rolnicy w wysokości 0,1% wartości sprzedawanego surowca, odprowadzają je podmioty skupujące.
Około 2,5 mln złotych zgromadzono na koncie Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Jak podkreśla Mirosław Maliszewski z komisji zarządzającej Funduszem , a zarazem prezes Związku Sadowników Rzeczpospolitej, środki zostały przeznaczone na wiele ważnych przedsięwzięć.
Były wśród nich : program dla szkół pod hasłem "5 razy dziennie owoce i warzywa", szkolenia dla sadowników przygotowujące ich do eksportu jabłek na rynek rosyjski i sfinansowanie uczestnictwa w Międzynarodowych Targach Owoców i Warzyw Fruit Logistica w Berlinie.
To jedna z największych tego rodzaju imprez na świecie. Tym razem odbędzie się w dniach od 9 do 11 lutego. Koszt przygotowania polskiego stoiska narodowego wyniesie milion złotych. 50% tej sumy będzie pochodzilo z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Związek Sadowników RP zamierza też złożyć wniosek o uzyskanie z Funduszu dofinansowania akcji promującej spożycie polskich owoców w Rosji i na Ukrainie. Dysponując kwotą w wysokości dwudziestu procent wartości przedsięwzięcia można starać się w Komisji Europejskiej o pozostałe 80% z budżetu unijnego.
Od początku wejścia w życie ustawy , czyli od lipca 2009 roku na kontach Funduszy Promocji Żywności zgromadzono łącznie około 50 mln. zł.