Ptak_Waw_CTR_2024
Green Gas Poland

Jedz zdrowo, żyj dłużej

31 października 2002

Przejście w średnim wieku na dietę niskokaloryczną pozytywnie wpływa na aktywność genów w komórkach serca i spowalnia starzenie się tego organu – donieśli badacze z USA na łamach "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Naukowcy z University of Wisconsin-Madison w USA pod kierunkiem genetyków prof. Tomasa A. Prolli i prof. Richarda Weindrucha przeprowadzili pierwszą na świecie analizę aktywności genów w starzejącym się sercu. Badania prowadzono na myszach w średnim wieku (tj. w wieku około 14 miesięcy), które hodowano na diecie niskokalorycznej.

Ograniczenie kaloryczności przyjmowanych pokarmów przy jednoczesnym zachowaniu ich wartości odżywczych to obecnie dość dobrze potwierdzony sposób na wydłużenie życia. Dowodzą tego badania prowadzone na ssakach naczelnych, myszach, pająkach i wielu innych zwierzętach. Niektóre z nich wskazywały, że życie zwierząt można wydłużyć nawet o 30 proc.

Dzięki najnowszym badaniom, opublikowanym w "Proceedings of the National Academy of Sciences", wiadomo, że mniej energetyczne posiłki w średnim wieku pomagają zachować zdrowsze serce.

Analiza około 10 tys. genów w komórkach mięśnia sercowego myszy wykazała, że niskokaloryczna dieta zapobiegła w około 20 proc. związanym z wiekiem zmianom aktywności genów, jakie obserwowano u zwierząt na normalnej diecie. W konsekwencji zahamowaniu uległy procesy programowanej śmierci komórek serca i procesy zapalne w sercu.

Jak tłumaczą badacze, u zwierząt na diecie pełnokalorycznej procesy starzenia są związane m.in. ze zmianą funkcjonowania wielu genów – jedne z nich ulegają wyłączeniu, inne – włączeniu.

Badacze z Wisconsin-Madison zaobserwowali m.in., że zmiany aktywności genów mogą wpływać na tak ważne procesy jak np. zdolność komórek serca do komunikacji z komórkami nerwowymi. Decydują też o zmianie źródeł energii dla komórek serca z wysokoenergetycznych tłuszczów na mniej energetyczne węglowodany, co powoduje, że komórki mięśnia sercowego szybciej się męczą.

Ponadto, aktywowane są geny, które wpływają na powiększenie komórek mięśnia sercowego, a wiadomo, że wiąże się to z ryzykiem rozwoju choroby serca.

Jak komentuje prof. Prolla, wyniki badań dowodzą, że ograniczenie kaloryczności przyjmowanych pokarmów opóźnia procesy starzenia serca poprzez wpływ na aktywność genów w komórkach mięśnia sercowego.

To, co mnie osobiście najbardziej zaskoczyło, to fakt, że przejście na dietę niskokaloryczną nawet w średnim wieku wywiera wyraźny wpływ na procesy starzenia, sprzyja przedłużeniu młodości serca i utrzymaniu jego przez długi czas w dobrej formie – podkreśla badacz.

Według naukowców, wyniki ich badań mogą też pomóc firmom farmaceutycznym w opracowaniu nowych leków, które zapobiegałyby zmianom aktywności genów, jakie zachodzą w sercu wraz z wiekiem. W ten sposób można by unikać wielu chorób serca u starszych osób.

POWIĄZANE