Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Inwestycje na Euro 2012 pocięte...

11 lutego 2012
Po rządzie plany rozwojowe związane z Euro 2012 zweryfikowały samorządy. Z wykazu przedsięwzięć realizowanych z myślą o turnieju wykreślono 27 ze 136 projektów - informuje Dziennik Gazeta Prawna. Powody jak zwykle są takie same – brak czasu lub pieniędzy.

Projekt nowelizacji rozporządzenia z grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć na Euro zakłada, że spora część inwestycji szykowanych pierwotnie w związku z mistrzostwami Europy w piłce nożnej pozostanie jedynie w sferze planów.

Dotychczas w dokumencie znajdowało się 136 inwestycji – w tym stadiony główne w miastach gospodarzach, stadiony alternatywne w Krakowie i Chorzowie oraz projekty infrastrukturalne różnego rodzaju (np. rozbudowa dróg i sieci kolejowych, remonty dworców, budowa systemów łączności itp.).

Obejdziemy się smakiem
Na pięć miesięcy przed turniejem ponownie okazuje się, że planowane inwestycje zostaną zauważalnie pocięte. Na wniosek prezydenta Gdańska z wykazu wykreślono budowę parkingów w okolicy stadionu w Gdańsku-Letnicy. Powód? W miejskiej kasie brakuje 150 mln zł.

Miasto tłumaczy, że oszczędności wymusiły wydatki na budowę Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą. – Koszty robót budowlanych związanych z tunelem wymusiły zmiany w budżecie miasta. Polegają one na wykreśleniu kilkunastu zadań inwestycyjnych na kwotę ok. 320 mln zł – tłumaczy Magdalena Kuczyńska z biura prasowego kancelarii prezydenta Gdańska.

Brak środków odczuł także Poznań, który zrezygnował z rozbudowy wiecznie zakorkowanej ul. Obornickiej. Wykreślono też projekt budowy nowego dworca autobusowego. Terminal z 19 stanowiskami parkingowymi zostanie ukończony dopiero pod koniec 2013 r. Cały projekt pod nazwą Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny będzie kosztować miasto ok. 640 mln zł.

W Poznaniu nie powstanie też warte ponad 26 mln zł wyspecjalizowane laboratorium w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, które miało służyć m.in. do identyfikacji zagrożeń bioterrorystycznych. Ministerstwo Sportu wcześniej zaliczyło to zadanie, wraz z 45 innymi, do przedsięwzięć krytycznych, od których zależy sukces przygotowań do Euro 2012.

Nie powstanie jedna piąta inwestycji związanych z Euro

Wrocław tym razem wnioskował o wykreślenie jednego zadania – z uwagi na brak środków zrezygnowano z budowy linii kolejowej na odcinku Wrocław-Żerniki – Nowy Port Lotniczy. Inwestycja była wyceniona na ponad 140 mln zł.

W Warszawie do rozpoczęcia Euro 2012 nie powstanie warta 15 mln zł linia energetyczna Towarowa-Centrum-Muranów-Powiśle. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez spółkę PL.2012 linia jest gotowa w 96 proc. i miała poprawić bezpieczeństwo zasilania części Pragi-Północ i Stadionu Narodowego.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej.

POWIĄZANE

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...

Świadczenie 500 plus, a od początku 2024 roku podwyższone do 800 plus, wypłacane...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę