biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Inwestycje na Euro 2012 pocięte...

11 lutego 2012
Po rządzie plany rozwojowe związane z Euro 2012 zweryfikowały samorządy. Z wykazu przedsięwzięć realizowanych z myślą o turnieju wykreślono 27 ze 136 projektów - informuje Dziennik Gazeta Prawna. Powody jak zwykle są takie same – brak czasu lub pieniędzy.

Projekt nowelizacji rozporządzenia z grudnia 2009 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć na Euro zakłada, że spora część inwestycji szykowanych pierwotnie w związku z mistrzostwami Europy w piłce nożnej pozostanie jedynie w sferze planów.

Dotychczas w dokumencie znajdowało się 136 inwestycji – w tym stadiony główne w miastach gospodarzach, stadiony alternatywne w Krakowie i Chorzowie oraz projekty infrastrukturalne różnego rodzaju (np. rozbudowa dróg i sieci kolejowych, remonty dworców, budowa systemów łączności itp.).

Obejdziemy się smakiem
Na pięć miesięcy przed turniejem ponownie okazuje się, że planowane inwestycje zostaną zauważalnie pocięte. Na wniosek prezydenta Gdańska z wykazu wykreślono budowę parkingów w okolicy stadionu w Gdańsku-Letnicy. Powód? W miejskiej kasie brakuje 150 mln zł.

Miasto tłumaczy, że oszczędności wymusiły wydatki na budowę Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą. – Koszty robót budowlanych związanych z tunelem wymusiły zmiany w budżecie miasta. Polegają one na wykreśleniu kilkunastu zadań inwestycyjnych na kwotę ok. 320 mln zł – tłumaczy Magdalena Kuczyńska z biura prasowego kancelarii prezydenta Gdańska.

Brak środków odczuł także Poznań, który zrezygnował z rozbudowy wiecznie zakorkowanej ul. Obornickiej. Wykreślono też projekt budowy nowego dworca autobusowego. Terminal z 19 stanowiskami parkingowymi zostanie ukończony dopiero pod koniec 2013 r. Cały projekt pod nazwą Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny będzie kosztować miasto ok. 640 mln zł.

W Poznaniu nie powstanie też warte ponad 26 mln zł wyspecjalizowane laboratorium w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, które miało służyć m.in. do identyfikacji zagrożeń bioterrorystycznych. Ministerstwo Sportu wcześniej zaliczyło to zadanie, wraz z 45 innymi, do przedsięwzięć krytycznych, od których zależy sukces przygotowań do Euro 2012.

Nie powstanie jedna piąta inwestycji związanych z Euro

Wrocław tym razem wnioskował o wykreślenie jednego zadania – z uwagi na brak środków zrezygnowano z budowy linii kolejowej na odcinku Wrocław-Żerniki – Nowy Port Lotniczy. Inwestycja była wyceniona na ponad 140 mln zł.

W Warszawie do rozpoczęcia Euro 2012 nie powstanie warta 15 mln zł linia energetyczna Towarowa-Centrum-Muranów-Powiśle. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez spółkę PL.2012 linia jest gotowa w 96 proc. i miała poprawić bezpieczeństwo zasilania części Pragi-Północ i Stadionu Narodowego.
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej.

POWIĄZANE

Na łamach Klubu Jagiellońskiego Kamil Wons kreśli obraz nowego podziału, który r...

GUS raportuje stabilność i „odporność” polskiego rolnictwa. Na wsi widzimy co in...

Papryka, jabłka, zboże… To nie gest dobroci, ale dramat bezsilności. Polska wieś...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę