82 proc. menedżerów dużych firm uważa, że rozwiązanie informatyczne pozwalają osiągnąć przewagi konkurencyjne na rynku - wynika z raportu Orange Insights przygotowanego na podstawie badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy ICAN Research na zlecenie Orange Polska.
Jak wynika z raportu wykorzystanie informatyki w budowaniu przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw rozwija się w dwóch kierunkach: gromadzenia, przetwarzania i wykorzystania wiedzy o jego potrzebach oraz budowaniu dostosowanej do nich oferty, a także po to, by poprawiać elastyczność organizacyjną firmy.
Jak wynika z raportu, według przedsiębiorców z sektora dużych firm, informatyzacja odgrywa najważniejszą rolę w takich obszarach jak: produkcja - 24 proc. wskazań, finanse - 18 proc., sprzedaż - 15 proc.
Odpowiadając na pytanie, w jakich obszarach działalności ich firmy najlepiej radzą sobie z informatyzacją, respondenci na pierwszym miejscu wymienili finanse (77 proc.) oraz sprzedaż (68 proc.). Produkcja uznawana, jako najważniejszy obszar IT, została wskazana jedynie przez 55 proc. badanych, co oznacza - jak zaznaczają autorzy raportu - że znaczna część przedsiębiorstw napotyka problemy przy jej informatyzacji.
Jak wynika z badania, duże firmy i korporacje najczęściej finansują projekty ze środków własnych. Robi tak aż 98 proc. firm. Tylko co piąta korzysta z funduszy unijnych, a jedynie co dziesiąta z kredytów (11 proc. wskazań).
Prawie połowa badanych (47 proc.) w informatyzacji swoich firm stosuje model outsourcingu informatycznego. Najczęściej korporacje korzystają z pomocy wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Czyni tak aż 89 proc. z nich.
Orange Polska zajmuje się też popularyzacją informacji dotyczącej technologicznego wsparcia w firmach, a także innowacji. W organizowanym cyklu debat Miasteczko Myśli eksperci różnych dziedzin wymieniają się doświadczeniami i poglądami na temat skutecznego wprowadzania innowacji.
Znaczenie informatyzacji pokazuje choćby wskazane porównanie, że w samej tylko sieci Orange Polska codziennie przesyłanych jest przez komórki niemal tyle samo informacji, ile 20 lat temu wynosił cały ruch danych w światowej sieci.
W raporcie wyliczono także wartość wydatków na IT w dużych firmach w 2013 roku. I tak mniej niż 50 000 zł, to kwota, jaką na informatyzację przeznaczyło jedynie 9 proc., od 100 000 zł do 499 000 zł wydano w 11 proc. więcej niż 5 000 000 zł, zainwestowało 12 proc. przedsiębiorstw.
Raport został zrealizowany w oparciu o wywiady telefoniczne i ankiety internetowe wśród osób zarządzających, podejmujących decyzje o zakupach sprzętu, oprogramowania i technologii teleinformatycznych w firmach.
5928692
1