O tym w jaki sposób w swojej pracy mogą wykorzystać Internet rolnicy można było się dowiedzieć podczas konferencji pod tytułem ,,Wykorzystanie informatyki, w tym internetu , na potrzeby wsi’’ zorganizowanej w dniach 13 – 14 lutego 2015 roku w Ośrodku Szkoleniowo – wypoczynkowym ,,Wichrowe Wzgórza’’ w Chmielnie koło Kartuz.
Organizatorem dwudniowego seminarium, w którym uczestniczyli rolnicy z województwa pomorskiego, przedstawiciele samorządu terytorialnego oraz instytucji okołorolniczych i podmiotów współpracujących z samorządem rolniczym była Pomorska Izba Rolnicza.
W pierwszym dniu Mikołaj Fijałkowski reprezentujący Art. Web Creation mówił o wykorzystaniu informatyki i internetu na potrzeby rolnictwa, Anna Wujkowska z Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie prezentowała programy komputerowe wspierające zarządzanie gospodarstwem rolnym, a Mikolaj kostuch , współpracownik Google Polska pokazał na przykładzie narzędzia Business View jak skutecznie zaistnieć w Internecie. Natomiast przedstawiciel Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przedstawił P realizowany przez MAC Program Operacyjny ,,Polska Cyfrowa i założenia Narodowego Planu Szerokopasmowego.
W drugim dniu obrad miały miejsce konsultacje ekspercie polegające na indywidulanych rozmowach uczestników konferencji z prelegentami. Największym zainteresowaniem cieszyły się porady dotyczące tworzenia stron www, marketingu internetowego i wykorzystywania informacji w służbie rolnictwa .
O tym czy rolnicy chętnie korzystają z Internetu możemy się dowiedzieć z badania z badania Agribus, przeprowadzonego na zlecenie Banku BGŻ, przez firmę Martin&Jacob.
Wyniki badania pokazują wyraźny wzrost liczby rolników korzystających z dobrodziejstw globalnej sieci informatycznej. Ponad 70 proc. ankietowanych korzysta z Internetu i przewiduje się, że ta liczba będzie jeszcze wzrastać. Większość osób z tej grupy chętnie korzysta z internetowych serwisów branżowych o tematyce rolniczej.
Co czwarty rolnik właśnie w sieci poszukuje informacji potrzebnych do prowadzenia gospodarstwa i traktuje je, jako wiarygodne źródło informacji. Ponad 60 proc. farmerów posiada wykształcenie rolnicze, z czego większość ma wykształcenie minimum średnie i to sprawia, że są otwarci na używanie urządzeń mobilnych. Ponad połowa rolników korzysta z Internetu przy pomocy laptopa, a co trzeci farmer posługuje się smartfonem.
Połowa zapytanych rolników w Internecie śledzi ceny płodów rolnych i środków produkcji. Niewiele mniej poszukuje tam różnych informacji branżowych, takich jak: notowania cen, działania Agencji Rynku Rolnego czy rządu. To narzędzie jest także chętnie wykorzystywane przy zakupie maszyn i urządzeń. Ok. 40 proc. zapytanych rolników przegląda w sieci oferty producentów maszyn, pasz czy środków ochrony roślin. Wyniki raportu pokazują, jak bardzo zmienia się rola Internetu. Rolnicy korzystają z niego również w celu wymiany doświadczeń z innymi farmerami i to nie tylko w kraju, ale także za granicą. Internet stanowi zatem doskonałą platformę komunikacji dla tej grupy odbiorców.
5941363
1