Po raz szósty u progu lata w warszawskim Międzynarodowym Centrum EXPO XXI zorganizowano targi IFE Poland – jedną z największych imprez branży spożywczej, hotelarskiej i gastronomicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, liczącą się w skali globalnej. Organizatorem przedsięwzięcia było Montgomery International Ltd. we współpracy z McLane Polska. Rangę wydarzenia podkreśla też fakt, iż patronami honorowymi byli: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Związek „Polskie Mięso”, UNICEF oraz Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Inicjatywa IFE obejmuje swym zasięgiem niemalże cały światowy rynek producentów
i dystrybutorów żywności, a także branży gastronomicznej i hotelarskiej. Ideą targów jest nie tylko prezentowanie tego, co każdy ma najlepszego do zaoferowania, lecz także nawiązanie kontaktów biznesowych, które przyczynią się do dalszego rozwoju, wymiana doświadczeń, upowszechnianie wiedzy o innowacyjnych rozwiązaniach i promowanie dobrych praktyk
w branży. Targi IFE zawsze skupiają wystawców z najodleglejszych zakątków świata – są więc dobrą okazją do efektownego zaprezentowania walorów produktów i producentów miejscowych – z kraju organizatora.
IFE to nie tylko Polska. Na różnych kontynentach imprezy o charakterze targowym w ramach IFE odbywają się cyklicznie. Są to: IFE FRESH PRODUCE (Produkty Świeże) od 2006 roku w moskiewskim Centrum Konferencyjnym Expocentr (ostatnio – 23-25 października 2007 roku); IFE FOODAPEST – w budapeszteńskim Hungexpo (po raz pierwszy 20-22 listopada 2007 roku IFE dołączyło do tradycyjnych już targów FOODAPEST); co dwa lata - IFE WIELKA BRYTANIA Food and Drink Exhibition (po raz piętnasty 18 – 21 marca 2007 roku); IFE INDIE – od 2002 roku, po różnych wersjach lokalizacyjnych, ukonstytuowały się w Centrum Wystawienniczym Pragati Maidan w New Delhi (ostatnio – 7-9 grudnia 2006 roku) oraz IFE Ameryka Północna i Południowa w Miami (ostatnio – 29-31 października 2007 roku).
Tegoroczne – warszawskie targi - skupiły w dwóch halach wystawienniczych wystawców
z 25 krajów świata. Swoje stoiska mieli wystawcy zarówno z państw starego kontynentu – Grecji, Węgier, Bułgarii, Niemiec, czy Włoch, jak także z tych bardziej, z naszego punktu widzenia, egzotycznych – Maroka, Malezji, Korei Północnej, Indii czy Singapuru. Krajem Partnerskim imprezy było Chile, co potwierdza miejsce targów w globalnym kalendarzu wydarzeń oraz wpłynęło znacząco na charakter części merytorycznej (prezentacje, komentowane panele degustacyjne…). Wystawcy zostali pogrupowani ze względu na aspekt tematyczny, co ułatwiło odwiedzającym poruszanie się wśród ogromnej ilości pawilonów. Oprócz znanych z poprzednich imprez sektorów pojawiła się Strefa Absolutnych Nowości, w której zaprezentowano produkty obecnie wprowadzane na rynek, w tym aż siedem produktów polskich. Jedną z ciekawostek był Keczup z żurawiny zaprezentowany przez Zakład Produkcji Spożywczej – Skwierawski. Nie wyczujemy w nim smaku pomidorów, natomiast tak lubiany przez polskie podniebienia owoc żurawiny stanowiący, obok selera, cebuli i przypraw, 60% produktu. Kolejną innowacją był Teatr Degustacji, gdzie zaprezentowano szereg interesujących produktów, m.in. laureatów konkursu na najlepszy produkt organizowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz zwycięzców The Central Europe Wine & Spirits Challenge 2008 - prestiżowego konkursu dla przedstawicieli branży winiarskiej i producentów alkoholi mocnych. Spośród prawie 200 zgłoszonych do konkursu win, zwyciężyło południowoafrykańskie Bilton Shiraz. Najlepszym winem białym okazał się francuski Chateau Perayne Cuvee Apollon z winnicy Henri Luddecke SARL. Zwycięzcą wśród napojów spirytusowych została Wódka Gorzka Żołądkowa Special Edition z Polmosu Lublin. Wśród wystawców z ciekawą inicjatywą wystąpił również Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego zapraszając na zajmowaną przez siebie powierzchnię targową kilkunastu producentów żywności z terenu województwa mazowieckiego. Na stoisku promowano głównie produkty czerpiące z tradycji kulinarnych regionu oraz ekologicznie czyste.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się konferencje, których w ciągu trzech dni zorganizowano aż osiem. Odbywały się równolegle w dwóch miejscach jednocześnie, więc należało się zdecydować, w której chce się uczestniczyć. Do ciekawszych, 19 maja, należy zaliczyć „Praktyczne aspekty tworzenia systemu franczyzowego” zorganizowaną przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych. – Dla przypomnienia – franczyza (ang.franchising) jest określonym na zasadach umowy franczyzowej systemem sprzedaży towarów, usług lub technologii opartym na ścisłej współpracy dwóch niezależnych przedsiębiorstw. Franczyzodawca np. pozwala na korzystanie ze swojego znaku towarowego, ale nakłada na franczyzobiorcę obowiązek produkcji zgodnym z jego wytycznymi.
20 maja podczas konferencji „Merchandising – sztuka zarabiania pieniędzy” zorganizowanej przez Wydawcę Magazynu HURT&DETAL i HANDEL NOWOCZESNY prezentowano zasady tego coraz bardziej docenianego kierunku strategii marketingowej w walce
o zainteresowanie ze strony klienta. Merchandising kojarzy się z rozmieszczeniem towarów na półkach a półek na terenie sklepu. To jednak dopiero początek, ponieważ ważne jest jeszcze kilka innych aspektów, jak dobór marek, czy uszeregowanie produktów pod względem prestiżu, o czym przekonywano podczas przedmiotowych prelekcji. Produkcja
i sprzedaż towarów i usług może się również odbywać według konkretnego klucza. - Trzeciego dnia można się było zapoznać z programem wdrożonym przez Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców Społem podczas prezentacji „Realizacja Programu Ekologicznego Społem”. - W 2005 roku opracowano koncepcję sprzedaży certyfikowanych produktów ekologicznych w postaci Programu Ekologicznego Społem. W konkretną strategię marketingową włączono m.in. propagowanie zdrowego stylu życia.
Zmęczeni natłokiem wrażeń odwiedzający oraz czynni uczestnicy targów mieli szansę odpocząć w holu biznesowym lub w restauracji. Na świeżym powietrzu serwowano wyborne smakołyki z rusztu pokazując przybyszom polską gościnność w całej okazałości. To aż nadto zważywszy na morze pyszności na licznych degustacjach. Sukces imprezy, jej rozmach wróży rozwój kontaktów w branży oraz wzmocnienie gospodarki.
Ze zniecierpliwieniem oczekujmy i wyglądajmy efektów.
9667701
1