- Gdybyśmy jedli nasze tradycyjne produkty, bylibyśmy zdrowsi. Prawdziwa polska szynka to taka, gdzie w procesie produkcji z 1 kg mięsa otrzymuje się około 0,8 kg wyrobu, a nie jak czasami bywa z 1 kg mięsa – 2 kg szynki – powiedział wczoraj Andrzej Lepper na I Walnym Zgromadzeniu Członków Polskiej Izby Produktu Regianalnego i Lokalnego.
Wczoraj w ministerstwie odbyło się I Walne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. Wziął w nim udział wicepremier, minister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Lepper.
- Gdybyśmy jedli nasze tradycyjne produkty, bylibyśmy zdrowsi. Prawdziwa polska szynka to taka, gdzie w procesie produkcji z 1 kg mięsa otrzymuje się około 0,8 kg wyrobu, a nie jak czasami bywa z 1 kg mięsa – 2 kg szynki” – powiedział wicepremier.
Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele Biura Oznaczeń Geograficznych i Promocji MRiRW, przedstawili aktualną sytuację związaną z rejestracją i promocją produktów regionalnych i tradycyjnych oraz zaprezentowali plany resortu dotyczące rozwoju tego sektora.
Podczas zgromadzenia debatowano m.in. nad strategią rozwoju Izby oraz całego rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w Polsce oraz tworzeniem oddziałów terenowych Izby. Przedstawiono także założenia do krajowego systemu wyróżniania i certyfikacji produktów wysokiej jakości („Tradycja, jakość”) tworzonego przez Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego.
- Producenci produktów tradycyjnych i regionalnych mogą liczyć na naszą pomoc. Będę wspierał inicjatywy promujące takie wyroby” – stwierdził wicepremier A. Lepper .
Zgromadzenie nie mogło się odbyć bez możliwości spróbowania bodaj kilku proaduktów regionalnych. Wicepremier spróbował, produkowanych na Podkarpaciu gomółek.
Warto dodać, że Izba jest organizacją, która zrzesza producentów żywności wysokiej jakości – producentów wyrobów regionalnych, tradycyjnych i lokalnych. Prezesem Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego jest Grzegorz Russak, zaś funkcję Przewodniczącego Rady Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego pełni Henryk Wujec.
Głównym celem powstania Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego jest wspieranie wytwórców produktów regionalnych i tradycyjnych, promowanie tych produktów oraz inicjowanie działań na rzecz zapewnienia wyższej jakości wyrobów dostępnych na rynku. Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego chce dotrzeć do świadomości społecznej z informacją na temat roli, jaką odgrywają te produkty na rynku europejskim i jaką powinny odgrywać w Polsce.