Hortex Holding SA, największy polski producent mrożonek, od czerwca 2003 do końca stycznia 2004 r. sprzedał do Rosji 12,2 tys. ton produktów, tj. o prawie 27 procent więcej niż w porównywalnym okresie roku poprzedzającego - poinformował rzecznik Hortexu Maciej Gajewski.
Według badań firmy Vetra Marketing, specjalizującej się w badaniach rosyjskiego rynku produktów spożywczych, Hortex jest największym eksporterem mrożonek do Rosji, zaś udział firmy w imporcie konfekcjonowanych mrożonych warzyw i owoców do tego kraju przekroczył 40 procent. Rośnie też eksport i udział Polski w sprzedaży mrożonek na rynku rosyjskim.
-"W produkcji mrożonek postawiliśmy na eksport, szczególnie na rynki wschodnie. Rosja nie jest już krajem, gdzie łatwo da się wszystko sprzedać. W umacnianiu pozycji firmy na tym rynku decydującą rolę odgrywa znajomość realiów, docenienie rosnących wymagań tamtejszych konsumentów oraz wysoka jakość mrożonek Hortex" - powiedział prezes zarządu Hortex Holding SA Tomasz Kurpisz.
W opinii pełnomocnika zarządu Hortex Holding SA ds. sprzedaży i marketingu mrożonek Zbigniewa Ciasia, rosyjscy konsumenci oraz organizacje handlowe dobrze znają mrożonki z Horteksu. A wraz z poprawą sytuacji makroekonomicznej rośnie popyt na nie także poza wielkimi miastami, które tradycyjnie są największymi odbiorcami.
Rosja większość mrożonek importuje. Według różnych szacunków import stanowi od 75 do 90 proc. spożywanych mrożonek. W imporcie mrożonek do Rosji dominują polscy producenci (zarówno w imporcie najistotniejszych na rynku mrożonek detalicznych, jak i przemysłowych).
Według badań Vetra Marketing za 12 miesięcy od czerwca 2002 r. do maja 2003 r. udział importu z Polski w całkowitym imporcie mrożonek na rosyjski rynek detaliczny zwiększył się porównaniu do okresu czerwiec 2001 r. - maj 2002 r. z 81,6 proc. do 84,6 proc. i osiągnął niemal 52,5 tys. ton.
Hortex jest zdecydowanym liderem wśród eksporterów. W okresie objętym badaniem udział Horteksu w imporcie do Rosji detalicznych mrożonych warzyw i owoców (bez frytek) wyniósł 40,7 proc. - poinformował rzecznik.
Na rosyjskim rynku obecne były także inne polskie firmy: 4 Seasons z 15-procentowym udziałem rynku mrożonek, a także Chłodnie Zgoda (13 proc.) i Bauer (7,6 proc.). A znane marki: międzynarodowa Bonduelle i niemiecka Frosta miały odpowiednio 2,7 proc. oraz 3,1 proc. udziału w rynku - dodał Gajewski.
Raport Vetra Marketing odnotował w stosunku do okresu czerwiec 2001 - maj 2002 zmniejszenie się udziału Chłodni Zgoda, która wcześniej zajmowała drugie miejsce na rynku z udziałami w wysokości 19 procent.
Wśród mrożonek eksportowanych do Rosji najwięcej jest (60 proc.) mieszanek warzywnych i warzyw jednorodnych (ok. 30 proc.). Owoce jednorodne i mieszanki owocowe stanowią około 10 proc. Wśród owoców najpoważniejszy udział mają mrożone truskawki.
Najlepiej sprzedające się w Rosji produkty marki Hortex to warzywna "Mieszanka Hawajska", nagrodzona przez Rosyjską Izbę Handlowo-Przemysłową w 2002 r. tytułem - Towar Roku 2002" oraz warzywa z ryżem i pieczarkami. Wśród ok. 70 pozycji asortymentowych Horteksu są także dania gotowe.
Hortex jest głównym przetwórcą warzyw i owoców w Polsce. Udział firmy w krajowym rynku mrożonek wynosi ok. 40 procent. Konsekwentnie stawia ona na rozwijanie sprzedaży za granicą.
Produkcja na eksport odbywa się w zakładzie w Rykach (woj. lubelskie), gdzie w 2001 r. została uruchomiona nowoczesna linia do automatycznego przygotowania i pakowania mrożonek (linia ta pozwala automatycznie pakować kombinacje mieszanek nawet do 8 różnych składników).
W ostatnim roku obrotowym (czerwiec 2002 r. - maj 2003 r.) Hortex po raz pierwszy od pięciu lat osiągnął zysk netto w kwocie blisko 7 mln zł przy wzroście sprzedaży o ponad 10 proc. Wartość eksportu spółki tylko na rynek rosyjski przekroczyła 75 mln złotych. W obecnym roku obrotowym firma przewiduje wzrost sprzedaży o 25 procent.