Bank Gospodarki Żywnościowej podaje, że według danych MRiRW (za MF) w okresie pierwszych pięciu miesięcy zwiększył się on o 16 proc. w skali roku do poziomu 278,2 tys. t.
Tak wysoka dynamika wynika ze znacznego wzrostu zamówień z rynku UE. Warto podkreślić, że rośnie rola Belgii i Rumunii. W analizowanym okresie odnotowano dwukrotnie większe zamówienia odpowiednio z pierwszego i prawie dwukrotnie większe z drugiego rynku. Obserwujemy również utrzymanie się znacznego zainteresowania polskim drobiem u głównych partnerów handlowych, Niemiec, Republiki Czeskiej, Francji i Wielkiej Brytanii.
Wywóz nieprzetworzonego mięsa drobiowego na te rynku wzrósł w analizowanym okresie o 16%. W rezultacie wywóz nieprzetworzonego mięsa drobiowego zwiększył się o 36,6 tys. t, co oznacza 19-procentowy wzrost sprzedaży na rynku UE w okresie pierwszych pięciu miesięcy 2014 r.
Interesujący dla polskich producentów i eksporterów drobiu pozostaje również rynek pozaunijny. Sprzedaż w tym kierunku wzrosła w analizowanym okresie o 12% do poziomu 50,3 tys. t. Kluczowym rynkiem zbytu, który napędza sprzedaż jest Benin. W omawianym okresie kraj ten zaimportował 65% (5 tys. t) więcej nieprzetworzonego mięsa drobiowego niż przed rokiem.
Warto zaznaczyć, że Polska systematycznie umacnia swoją pozycję na rynkach pozaunijnych. Polscy producenci drobiu zajmują obecnie, po Francji i Holandii, trzecią pozycję wśród głównych eksporterów na rynki trzecie, z 12-procentowym udziałem w unijnym eksporcie. Przy czym naszej pozycji zagraża dynamiczny rozwój eksportu Wielkiej Brytanii, która w analizowanym okresie wyeksportowała o 26% więcej mięsa drobiowego niż przed rokiem. Umożliwiło to jej zajęcie czwartej pozycji wśród głównych eksporterów unijnych.