Dążąc do uzyskania dodatkowego źródła dochodów budżetowych, od 1 lipca 2010 r. hiszpański rząd podniósł o 2 % stawkę podatku od towarów i usług, wywołując obawy przed nieuniknioną w tej sytuacji podwyżką cen.
Podstawowa stawka podatku VAT, którą są opodatkowane napoje alkoholowe, tytoń i płyty CD wzrosła z 16 do 18 %, podczas gdy obniżona stawka VAT nakładana na produkty spożywcze i zdrowotne, usługi związane ze sportem, usługi związane z przemysłem hotelarskim i restauracyjnym wzrosła z 7 do 8 %. Jednak najniższa obniżona stawka podatku VAT, która znajduje zastosowanie do produktów i artykułów służących zaspokojeniu podstawowych potrzeb, jak również do książek, gazet i lekarstw, pozostała niezmieniona w wysokości 4 %.
Hiszpański rząd szacuje, że podwyżka stawki podatku VAT przyczyni się do uzyskania dodatkowych dochodów budżetowych w wysokości 5,15 mld euro, przy czym w 2010 r. spodziewane są dodatkowe wpływy z tytułu podatku VAT w wysokości 1,9 mld euro.