Portal rp.pl informuje: Kupujemy za dużo. Lodówki Europejczyków pełne są produktów, które w krótkim czasie trafiają do koszy na śmieci. Winni temu jednak nie są indywidualni konsumenci ale producenci, a także dystrybutorzy produktów żywnościowych, czyli głównie międzynarodowe sieci hipermarketów.
Jak mówi Maria Gosiewska - koordynatorka programu „Nie marnuj jedzenia" Federacji Polskich Banków Żywności, w typowym domu Europejczyka wyrzuca się do kosza 20 -30 proc. kupionego jedzenia. W Polsce, co trzeci konsument przyznaje się do marnowania.
Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) ogłosiła raport na temat skali marnowania żywności, w którym podaje, że co roku wyrzucamy 1,3 mld ton jedzenia. Stanowi to 1/3 całej produkowanej żywności.
Dla sieci handlowych cały czas otwartym pozostaje problem nieodpłatnego przekazywania żywności organizacjom pozarządowym. Renata Juszkiewicz, prezes organizacji uważa, że sieci handlowe powinny być w takiej samej sytuacji prawnej, w jakiej są producenci żywności. Producenci nie muszą odprowadzać podatku VAT od darowizn przekazywanych na rzecz organizacji pozarządowych. Dystrybutorzy muszą, co sprawia, że darowizny stają się dla hipermarketów zbyt kosztowne.