Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

GS SCh - wizja wielkiej sieci handlowej

19 stycznia 2009
Na łamach „Rolnika Spółdzielcy” (nr 12/2008) zaprezentowana została interesująca wizja  rozwoju spółdzielczości rolniczej  spod znaku „Samopomoc Chłopska” – wizja  nowoczesnej, ekspansywnej i przyjaznej dla klienta sieci przedsiębiorstw handlowych. Autor artykułu Przemysław Solecki sugeruje sięganie po sprawdzone wzorce innych, dobrze zorganizowanych sieci handlowych, zarówno tych zagranicznych, jak i krajowych, o kapitałowych formach własności.
Ogół spółdzielni pod marką „Samopomoc Chłopska” rozsianych po wsiach i miasteczkach całej Polski stanowił kiedyś dobrze zintegrowaną sieć placówek handlowych obsługujących głównie konsumentów zamieszkujących obszary wiejskie. Niestety procesy dezintegracyjne, które zaszły w polskiej spółdzielczości po roku 1989, doprowadziły do rozbicia istniejących powiązań organizacyjnych, logistycznych i społecznych. Dzisiaj te spółdzielnie i ich placówki należy postrzegać raczej jako zbiór organizacji nie stanowiących odrębnego, spójnego i racjonalnie uporządkowanego systemu ekonomicznego i marketingowego. Przesadny – zdaniem autora artykułu – stopień samodzielności ekonomicznej jest dużą  słabością  tej struktury handlowej. Obok spółdzielni radzących sobie w nowej rzeczywistości, jest niestety wiele jednostek funkcjonujących na krawędzi wydolności ekonomicznej, nie posiadających programu naprawczego, żadnej strategii rozwoju, nie mówiąc  o profesjonalnym marketingu.

Przedstawiona wizja opiera się na tym, że  cała struktura polskiej spółdzielczości handlowej mogłaby skoordynować swoje działania i funkcjonować jak spójny organizm. Złożony byłby on z  samodzielnie działających podmiotów w terenie, ale jednak podlegałby jakiemuś ośrodkowi koordynującemu politykę grupy, czyli przede wszystkim strategię handlową, marketing, logistykę, wspólną politykę zakupową, itp. To właśnie z tej różnorodności rozwiązań stosowanych przez względnie samodzielne jednostki handlowe, przy jednoczesnym zapewnieniu jednolitego zarządzania strategicznego biorą się sukcesy wielkich sieci handlowych - argumentuje autor artykułu.
W artykule pojawia się szereg pomysłów, które mogłyby się złożyć na proponowaną wizję nowego sposobu funkcjonowania organizacji spółdzielczych „SCh”. Oto niektóre z nich:
- tworzenie własnych marek  handlowych, pod którymi na półki sklepów spółdzielczych byłyby wprowadzane wybrane kategorie produktów np.  ekologiczne, choć możliwości i pomysły w tym zakresie mogą być różne;
- dokonywanie wspólnych zakupów towarów i tworzenie jednolitego frontu wobec dostawców;
- wprowadzenie specjalnego znaku jakości obowiązującego w sieci „Samopomocy Chłopskiej”, wyróżniającego najlepsze towary, albo najlepsze spółdzielnie,
- wprowadzenie nowoczesnych form obsługi klienta oraz aranżacji wnętrza placówki, przy czym nie chodzi tu tylko o upowszechniony jest dość mocno system samoobsługi, ale też o tzw. „nowy merchandising” stosowany przez duże hipermarkety  (duża placówka handlowa jako ciąg specjalnie zaaranżowanych „handlowych mikroświatów”, wyróżniających się oświetleniem, kolorystyką, prezentacją towarów lub szczególnymi rozwiązaniami promocyjnymi);
- wprowadzanie programów lojalnościowych, czyli systemów zachęt do utrzymania lojalności  klienta wobec danej placówki handlowej (karty rabatowe, nagrody, itp.);
- wydawanie wysokonakładowego pisma adresowanego do szerokiej rzeszy konsumentów, przekazującego  informacje o towarach, promocjach, wydarzeniach, propagującego i kształtującego wspólną markę spółdzielczości rolniczej.
Wszyscy zainteresowani tematem wzmacniania pozycji i wizerunku handlu spółdzielczego pod szyldem „Samopomoc Chłopska” zostali zaproszeni przez magazyn „Rolnik Spółdzielca” do zgłaszania swoich wypowiedzi i uwag. Najciekawsze mają być publikowane.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę