Wskaźnik Optymizmu Konsumentów spadł w październiku do 91,3 pkt z rekordowego poziomu 93,3 pkt zanotowanego miesiąc wcześniej - podał w opublikowanych we wtorek wynikach badania IQS Quant Group.
Największe spadki dotknęły osoby z dochodami niskimi (minus 5,5 pkt) oraz średnimi (minus 4,2 pkt), mieszkańców małych i średnich miast (minus 4,5 pkt) oraz osoby z wykształceniem średnim (minus 3,9 pkt) – napisano w komentarzu do badania, które zostało przeprowadzone 16-20 października 2004 roku.
Wartości indeksu optymizmu spadły prawie we wszystkich badanych grupach z wyjątkiem Polaków z wykształceniem wyższym (wzrost wskaźnika o 5,5 pkt), osób z wysokimi dochodami (plus 0,2 pkt) oraz mieszkańców wsi (bez zmian). W październiku o 1 pkt proc. do 36 pkt zmniejszył się odsetek Polaków, według których sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Natomiast poprawę dostrzegło 10 proc. respondentów, czyli tyle samo co miesiąc wcześniej.
Wiarę w poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wyraziło 21 proc. badanych (o 1 pkt mniej niż we wrześniu), a pogorszenia obawia się 29 proc. Polaków, o 4 pkt więcej niż miesiąc wcześniej – napisał IQS.
Według 23 proc. badanych sytuacja ich gospodarstwa uległa pogorszeniu w ostatnim roku (spadek o 1 pkt), a 67 proc. twierdzi, że sytuacja ta jest taka sama. Natomiast 9 proc. uważa, że sytuacja się poprawiła (spadek o 2 pkt). Według badania, poprawę stanu swoich finansów w ciągu najbliższych 12 miesięcy przewiduje 15 proc. badanych (wobec 20 proc. we wrześniu).
25 proc. badanych uznało, że obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku (wzrost o 3 pkt), a przeciwne zdanie wyrażało 16 proc. Polaków (spadek o 1 pkt). Wskaźnik może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 całkowite zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych.
Wskaźnik optymizmu konsumentów jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and QUANT Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.