Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Gdzie na zakupy?

28 czerwca 2005
Co bierzemy pod uwagę wybierając supermarket, mały sklep czy okoliczny bazarek jako miejsca naszych powszednich zakupów? Które sieci handlowe odwiedzamy najczęściej i czy korzystamy ze zdalnych kanałów sprzedaży?

Zgromadzone przez Acxiom Polska informacje o ponad 2 mln gospodarstw domowych pozwoliły na dokonanie krótkiej analizy zachowań zakupowych Polaków. Wydawać by się mogło, że ekspansja dużych sieci handlowych skutecznie zdominowała obraz naszego handlu, tymczasem w skali całego kraju nie jest to, aż tak oczywiste. 44% konsumentów przyznaje, że miejscem ich największych zakupów jest zwykle niewielki, okoliczny sklep, a ponad 19% kupuje zwykle na bazarach i targach. Supermarkety przyciągają około 34% klienteli, a hipermarkety – 26%. Wielkie miasta rządzą się jednakże swoimi prawami i tam sytuacja jest skrajnie różna. Przykładowo, aż 50% Warszawiaków robi zakupy w hipermarketach, a co czwarty z nich odwiedza bazarki i targi. Mniej więcej tyle samo (25%) kupuje w małych, osiedlowych sklepikach.

Do najbardziej popularnych marek sklepów, w których respondenci dokonywali zakupów w ubiegłym miesiącu, należą: Biedronka (53%), Real (16%), Albert (14%) czy Plus Discount (ponad 10%). Na rynku warszawskim przoduje natomiast Carrefour (46% wskazań), Geant (38%) i Auchan (32%). Dlaczego wybieramy te, a nie inne sklepy? Dla większości Polaków czynnikami najważniejszymi są niskie ceny (56%) czy częste promocje (43%). Nie bez znaczenia jest szerokość asortymentu (34%), bliskość do domu (47%) i godziny otwarcia (20%). Mieszkańcy stolicy zwracają baczniejszą uwagę na odległość od miejsca zamieszkania (60%), dobrą lokalizację (21%) oraz łatwy dojazd (25%). Jeśli już mówimy o odległościach, to warto wspomnieć, iż dla 31% Polaków dystans do sklepu, w którym robią zakupy, nie przekracza 500 metrów. Na drugim krańcu znajduje się 23% osób, które, aby dotrzeć do swojego sklepu muszą pokonać minimum 7 km.

Tygodniowe wydatki na artykuły spożywcze w rodzinie, dla 36% Polaków wynoszą nie więcej niż 100 zł. W przedziale pomiędzy 100 a 150 zł stara się zmieścić 26% konsumentów, a kolejne 19% w granicach 150-200 zł. Więcej niż 250 zł przeznacza na te cele niecałe 10% kupujących.

Polacy nie stronią także od innych, zdalnych form robienia zakupów. 38% rodaków przyznaje się do wykorzystywania ofert przesyłanych pocztą, 46% zamawiało produkty poprzez katalogi wysyłkowe, ponad 21% skusiły ogłoszenia w czasopismach, a 12% kupowało przez Internet. Najczęściej tą drogą nabywamy filmy (27%), książki (24%) i muzykę (22%), ale również sprzęt AGD (23%), wino (22%) oraz produkty dla dzieci (22%). Kwoty, które wydatkujemy w ten sposób, są raczej niewielkie – 30% Polaków nie wydało więcej niż 100 zł, ale jednocześnie 25% osób przyznaje, że złożyło zamówienia na kwoty przekraczające 300 zł.

Acxiom Polska specjalizuje się w narzędziach z zakresu marketingu precyzyjnego (marketing baz danych, mikromarketing, marketing bezpośredni). Firma dostarcza kompleksowych rozwiązań służących do pozyskiwania najlepszych klientów, wspomagania cross i up sellingu oraz optymalizacji dystrybucji i komunikacji. Oferowana przez firmę baza danych zawiera informacje o ok. 2 mln polskich gospodarstw domowych.


POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę