Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

GDDKiA zaczyna zrywać kontrakty na budowę autostrad

26 lipca 2012
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała z wykonawcą kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 między Tarnowem a Dębicą - poinformowała w środę rzeczniczka Urszula Nelken. Jak dodała, procedura wyboru nowego wykonawcy rozpocznie się niezwłocznie.

- Konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG S.A., APRIVIA S.A. i Hydrobudowa Polska S.A., mimo zeszłotygodniowych deklaracji, nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych i przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica - wyjaśniła w przesłanym komunikacie Nelken. Jak dodała, konsorcjum zażądało także niezgodnego z prawem zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln złotych.

Rzeczniczka wyjaśniła, że doprowadziło to do zerwania umowy między konsorcjum a GDDKiA. Zapowiedziała, że zostaną podjęte analogiczne działania, jak m.in. przy budowie A2 Stryków-Konotopa czy A4 Brzesko-Wierzchosławice, gdzie po wypowiedzeniu umowy dotychczasowemu wykonawcy została wyłoniona nowa firma, która przejęła inwestycję.

Nelken zapowiedziała, że procedura wyboru nowego wykonawcy robót przez GDDKiA rozpocznie się niezwłocznie - tak, by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku.

Konsorcjum firm budowało prawie 35-kilometrowy odcinek autostrady A4 od węzła Krzyż koło Tarnowa do węzła Dębica Pustynia. Umowa na jego realizację została podpisana w lipcu 2010 r. Wartość kontraktu to ponad 1,7 mld zł. Ten fragment trasy, zgodnie z umową, miał być oddany w sierpniu br. Wykonawca złożył jednak roszczenia czasowe i deklarował, że zakończy prace w II kwartale 2013 r.

Jak mówiła PAP kilka dni temu rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 50 proc.

Podkreśliła, że prace były tam prowadzone w bardzo ograniczonym zakresie. Powodem był brak płynności finansowej wykonawcy. Jedna z firm - Hydrobudowa - jest od kilku tygodni w stanie upadłości układowej. Dlatego GDDKiA już od jakiegoś czasu płaciła bezpośrednio podwykonawcom w ramach tzw. solidarnej odpowiedzialności.

Środowa decyzja GDDKiA o zerwaniu kontraktu jest już drugą tego typu ws. podkarpackiego odcinka autostrady A4. Pod koniec maja br. GDDKiA zerwała bowiem umowę z firmą Radko na budowę odcinka autostrady od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Centralny. Ogłoszono już przetarg na jego dokończenie.

Autostrada A4 przebiegać będzie od dawnego przejścia granicznego z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.   

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę