Już od 1 lipca 2009 rolnicy część swoich zysków ze sprzedaży surowców, przekazują na rzecz ośmiu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
Budżet dziewiątego funduszu tworzony jest ze składek odprowadzanych przez mleczarnie. A o jakich kwotach mówimy? Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur. Z tych ułamków procent powinno się uzbierać minimum około 40 milionów złotych rocznie.
Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno – spożywczych. Zebrane pieniądze mogą być wydawane na kampanie promocyjne w radiu, telewizji i prasie, przygotowanie stoisk i materiałów reklamowych na targach, a także badania naukowe.
W końcu ubiegłego roku minister rolnictwa i rozwoju wsi powołał członków dziewięciu komisji zarządzających funduszami promocji produktów rolno – spożywczych. W skład komisji zarządzających wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż. Po czterech przedstawicieli producentów i przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.
Teoretycznie wszystko jest już gotowe, więc kiedy ruszają promocje? I tu napotykamy na zasadniczy problem. Brak szczegółowych rozporządzeń sprawia, że zbierane kwoty nadal składane są na koncie w Agencji Rynku Rolnego, a nie są przelewane do faktycznych adresatów. Jak długo jeszcze zebrane od rolników dziesiątki milionów złotych będą leżały w ARR bezproduktywnie?
Na razie nie wiadomo też jak te pieniądze zostaną zagospodarowane. Dlatego po raz kolejny należy zadać pytania.
Czy wreszcie, po latach oczekiwań i obietnic ruszy promocyjna machina, która pomoże sprzedawać polską żywność? Co i gdzie powinniśmy promować? Wszystko i wszędzie czy może tylko wybrane produkty i poprzez nie budować świadomość konsumentów o zaletach naszej żywności w ogóle?
Kto powinien kierować kampaniami globalnymi? Jakiej pomocy oczekują producenci? Czy starczy na to pieniędzy? I czy koszty tych wszystkich działań mają ponosić jedynie rolnicy?
O tym będą rozmawiać goście programu:
Piotr Kondraciuk – Dyrektor Biura Promocji w Agencji Rynku Rolnego
Wiesław Różański – Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
Ryszard Ciźla – przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych w Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
Andrzej Szumowski – prezes Polish Vodka Association
-------------------------------------------
W drugiej części programu przeniesiemy się do Pałacu Małachowskich w Nałęczowie, by poznać laureata tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Wójt Roku 2009”.
Minireportaż z uroczystego zakończenia konkursu, który w tym roku odbywał się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego i Współpatronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego.
Wręczenie statuetki „Wójt Roku 2009”. Rozmowy z kandydatami do tytułu, laureatem, zaproszonymi gośćmi, atmosfera uroczystości, fragmenty występów artystycznych - to elementy, które złożą się na treść reportażu.
Emisja - niedziela, 8.00
8178602
1