Biogas Poland 2025 950
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Fundusze promocji żywności

12 lutego 2010
Już od 1 lipca 2009 rolnicy część swoich zysków ze sprzedaży surowców, przekazują na rzecz ośmiu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.
Budżet dziewiątego funduszu tworzony jest ze składek odprowadzanych przez mleczarnie. A o jakich kwotach mówimy? Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur. Z tych ułamków procent powinno się uzbierać minimum około 40 milionów złotych rocznie.

Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno – spożywczych. Zebrane pieniądze mogą być wydawane na kampanie promocyjne w radiu, telewizji i prasie, przygotowanie stoisk i materiałów reklamowych na targach, a także badania naukowe.

W końcu ubiegłego roku minister rolnictwa i rozwoju wsi powołał członków dziewięciu komisji zarządzających funduszami promocji produktów rolno – spożywczych. W skład komisji zarządzających wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż. Po czterech przedstawicieli producentów i przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.

Teoretycznie wszystko jest już gotowe, więc kiedy ruszają promocje? I tu napotykamy na zasadniczy problem. Brak szczegółowych rozporządzeń sprawia, że zbierane kwoty nadal składane są na koncie w Agencji Rynku Rolnego, a nie są przelewane do faktycznych adresatów. Jak długo jeszcze zebrane od rolników dziesiątki milionów złotych będą leżały w ARR bezproduktywnie?

Na razie nie wiadomo też jak te pieniądze zostaną zagospodarowane. Dlatego po raz kolejny należy zadać pytania.

Czy wreszcie, po latach oczekiwań i obietnic ruszy promocyjna machina, która pomoże sprzedawać polską żywność? Co i gdzie powinniśmy promować? Wszystko i wszędzie czy może tylko wybrane produkty i poprzez nie budować świadomość konsumentów o zaletach naszej żywności w ogóle?

Kto powinien kierować kampaniami globalnymi? Jakiej pomocy oczekują producenci? Czy starczy na to pieniędzy? I czy koszty tych wszystkich działań mają ponosić jedynie rolnicy?

O tym będą rozmawiać goście programu:

Piotr Kondraciuk – Dyrektor Biura Promocji w Agencji Rynku Rolnego
Wiesław Różański – Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
Ryszard Ciźla – przedstawiciel Krajowej Rady Izb Rolniczych w Funduszu Promocji Owoców i Warzyw
Andrzej Szumowski – prezes Polish Vodka Association

    
-------------------------------------------
    

W drugiej części programu przeniesiemy się do Pałacu Małachowskich w Nałęczowie, by poznać laureata tegorocznej edycji ogólnopolskiego konkursu „Wójt Roku 2009”.

Minireportaż z uroczystego zakończenia konkursu, który w tym roku odbywał się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego i Współpatronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego.

Wręczenie statuetki „Wójt Roku 2009”. Rozmowy z kandydatami do tytułu, laureatem, zaproszonymi gośćmi, atmosfera uroczystości, fragmenty występów artystycznych - to elementy, które złożą się na treść reportażu.

Emisja - niedziela, 8.00


POWIĄZANE

Fakty o rosyjskich cłach eksportowych i ich wpływ na rynek zbóż Od kilku miesięc...

Posłowie Koalicji Obywatelskiej forsują pomysł stworzenia Giełdy Rolno Spożywcze...

Lato 2025 roku dla rolników to nie tylko trudne warunki pogodowe. Rekordowe plon...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę