W czwartek w Warszawie przedstawiciele rządów państw Trójkąta Weimarskiego będą dyskutować o reformie Wspólnej Polityki Rolnej.
Po trwającej ponad rok dyskusji Rada Ministrów UE doszła 26 czerwca 2003 r. w
Luksemburgu do porozumienia w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rolnej. Zgodnie
z ogólnymi założeniami zmiany będą wprowadzane począwszy od 2004 r.,
uzupełniając w ten sposób reformy rozpoczęte już w 1992 r.
Rozmowy
dotyczące Wspólnej Polityki Rolnej jeszcze się nie zakończyły. Dyskusje na temat
rolnictwa są także prowadzone w ramach Trójkąta Weimarskiego między rządami
Francji, Niemiec i Polski.
Dziś w Warszawie odbędzie się
wspólna konferencja, podczas której reprezentanci trzech krajów będą dyskutować
na temat WPR z udziałem szerszego niż dotychczas audytorium oraz z udziałem
przedstawicieli różnych grup interesów. Jakie stanowiska prezentują poszczególne
rządy?
Zdaniem Francji porozumienie z Luksemburga stworzyło
stabilne ramy instytucjonalne dla 14 mln europejskich rolników aż do 2013 r.
dzięki : zagwarantowaniu stabilnego budżetu do 2013 r., dostosowanego do
warunków działania zjednoczonej Europy złożonej z 25 państw; utrzymaniu - na
czym Francji bardzo zależy - podstawowych zasad WPR: zachowaniu instrumentów
regulacji ekonomicznej rynków rolnych, solidarności finansowej, prowadzeniu
działalności rolniczej na całym obszarze Unii, kontroli skutków globalizacji w
dziedzinie handlu produktami rolnymi; udoskonalaniu pewnych mechanizmów; dążeniu
do zaspokojenia oczekiwań konsumentów dotyczących rozwoju wsi i stworzenia
wielofunkcyjnego rolnictwa.
Reforma WPR pozwoliła również zachować
i zintegrować pewne elementy uważane przez Francję za szczególnie istotne:
utrzymanie częściowego związku pomiędzy wysokością pomocy a typem i powierzchnią
produkcji rolnej; utrzymanie czynnika cenowego jako podstawowego elementu
warunkującego dochody rolników - Francja jest zadowolona z tego, że Komisja
zrezygnowała z obniżenia cen zbóż i zmniejszyła skalę obniżek cen mleka (niższe
będą jedynie ceny masła); zachęcanie młodych rolników do prowadzenia
samodzielnych gospodarstw dzięki zwiększeniu finansowania unijnego
przeznaczonego na realizację tych celów, postulowanego przez Francję;
uwzględnienie sektorów, które nie korzystają z bezpośrednich dopłat WPR (takich
jak: produkcja wieprzowiny, drobiu, owoców i
warzyw).
Porozumienie z Luksemburga przewiduje stworzenie
mechanizmów zapobiegających kryzysom rynkowym w tych sektorach. zapewnienie
pomocy rolnikom zmuszonym do przystosowania się do coraz bardziej złożonych
wyzwań: konieczności spełnienia rosnących oczekiwań obywateli dotyczących
traktowania zwierząt, norm sanitarnych, społecznych, ochrony środowiska, co -
zważywszy na stałe zaostrzanie się konkurencji międzynarodowej - usprawiedliwia
postulat wprowadzenia pomocy dla rolników zmuszonych ponosić dodatkowe koszty
związane z realizacją tych zadań. Przewiduje się wprowadzenie pomocy finansowej,
która pozwoli rolnikom przystosować swe gospodarstwa do wymaganego
poziomu.
Przeprowadzając reformę, wdrożono podstawowe elementy
niemieckich propozycji dotyczących nowego ukierunkowania polityki rolnej:
odłączenie dopłat bezpośrednich od produkcji określonych wyrobów, wzmocnienie
pomocy dla obszarów wiejskich oraz powiązanie pomocy z przestrzeganiem przepisów
dotyczących ochrony środowiska, ochrony zwierząt oraz jakości.
W
ten sposób rolnicy uzyskują więcej pewności przy planowaniu. Mogą w przyszłości
reagować bardziej elastycznie na warunki rynkowe, ponieważ dopłaty bezpośrednie
wypłacane są niezależnie od ukierunkowania produkcji. Ponadto są wyrównaniem za
rzeczywiste dodatkowe świadczenia w zakresie bezpieczeństwa artykułów
spożywczych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt, uprawy gruntów i zachowania
krajobrazu.
Dopłaty te realizowane są po udokumentowaniu
wykonania tych świadczeń. Na reformie zyskują zatem przede wszystkim świadome
potrzeby zachowania jakości, ukierunkowane na rynek, stosujące przepisy
dotyczące ochrony środowiska oraz gospodarujące zgodnie z zasadami ochrony
zwierząt gospodarstwa rolne, a także przyroda i środowisko naturalne oraz
konsumenci.
Poprzez restrukturyzację pomocy obszar wiejski zostaje
jako całość wzmocniony, czego następstwem jest tworzenie miejsc pracy także poza
rolnictwem. Również i na tym rolnictwo zyskuje.
Programy dotyczące
rozwoju wsi mogą być silniej dostosowane do potrzeb poszczególnych regionów, a
tym samym mogą być bardziej efektywne. Niemcy dały w tej dziedzinie decydujący
impuls poprzez swój program wspierania partnerstw lokalnych przy przygotowywaniu
regionalnych planów rozwoju. W ten sposób lokalne środowiska mają możliwość
uczestniczenia w planowaniu rozwoju regionu. Oznacza to współpracę producentów,
przetwórców i handlowców oraz konsumentów.
Ze względu na postęp
techniczny do produkcji artykułów rolnych potrzebnych będzie w przyszłości coraz
mniej pracowników. Jedynie wówczas, gdy powstaną nowe możliwości uzyskania
dochodów przez gospodarstwa rolne, rolnictwo będzie mogło mieć swój wkład w
zapewnienie miejsc pracy na obszarze wiejskim.
Dziedzinami, w
których jest to możliwe do zrealizowania, są: uprawa roślin będących surowcami,
turystyka, usługi na rzecz ochrony przyrody i zachowania krajobrazu, gmin oraz
mieszkańców miast, którzy chcą poznać wieś. Pomysły dotyczące dalszych
możliwości nie są jeszcze wyczerpane.
Jedno jest pewne –
rozmowy w ramach WTO, które zostały w Cancun zawieszone, pokazały, że uchwalenie
takiej reformy było słuszne i ważne; lecz dla roli poszerzonej UE w świecie
ważna będzie jednak dalsza praca nad rozwojem polityki
rolnej.
Polskie rolnictwo ma wielofunkcyjny charakter, w
ograniczonym zakresie wykorzystuje bardzo intensywne metody produkcji. Ma
niewykorzystany potencjał konkurencyjny, ale stoi przed dużym wyzwaniem
restrukturyzacji. Dlatego rząd Polski, zabierając głos w sprawie reformy WPR,
opowiadał się za zrównoważonym modelem rozwoju rolnictwa i wsi po rozszerzeniu
opartym na wielofunkcyjnym charakterze tego sektora oraz na zapewnieniu równych
warunków konkurencji w ramach jednolitego rynku. Elementy reformy, które
sprzyjały osiągnięciu tych celów, były popierane przez stronę
polską.
Polska stała na stanowisku, że reforma WPR powinna
uwzględniać głos nowych krajów członkowskich, ponieważ przyszły kształt tej
polityki w równym stopniu dotyczy dotychczasowych jak i nowych krajów
rozszerzonej UE.
W szczególności Polska popiera uproszczenie WPR i
oddzielenie płatności bezpośrednich od produkcji. Jeszcze przed zakończeniem
negocjacji akcesyjnych rząd Polski opowiedział się za przyjęciem uproszczonego
systemu płatności bezpośrednich w pierwszych latach
członkostwa.
Uproszczenie i oddzielenie płatności od
bieżących decyzji produkcyjnych w ramach reformy WPR pozwolą bowiem: trwale
ograniczyć wysokie koszty administracyjne tej polityki, uniknąć nadmiernej
intensyfikacji produkcji, lepiej chronić środowisko naturalne, silniej powiązać
decyzje produkcyjne rolników z sygnałami rynkowymi - i tym samym lepiej
dostosować sektor do wymogów jednolitego rynku i oczekiwań
konsumentów.
Polska była gotowa poprzeć reformę systemu wsparcia na
najważniejszych rynkach rolnych pod warunkiem, że rekompensata za obniżenie cen
interwencyjnych w postaci dodatkowych płatności bezpośrednich objęłaby w
jednakowym stopniu rolników obecnych krajów członkowskich i nowych krajów
członkowskich.
Dotyczy to w szczególności redukcji cen
interwencyjnych w sektorze mleczarskim. Polska stoi na stanowisku, iż
zaniechanie działań interwencyjnych na rynku żyta wymaga odpowiedniego wsparcia
dla regionów, które z tego powodu będą musiały ponieść koszty
dostosowawcze.
Polska rozumie wagę kwestii socjalnych w toczącej
się właśnie w Piętnastce dyskusji nad reformą rynków bawełny i oliwy z oliwek
oraz oczekuje podobnego zrozumienia w odniesieniu do rynków mleka, żyta, tytoniu
i cukru w Polsce.
Biorąc pod uwagę to, iż reforma WPR zbiega się w
czasie z rozszerzeniem UE, dla Polski ważny jest także sposób, w jaki będą nią
obejmowane nowe kraje członkowskie. Chodzi to, aby przełożenie tej reformy na
wynegocjowane w Kopenhadze warunki akcesji nie doprowadziło do podziału na dwie
polityki rolne w rozszerzonej UE - jednej dla dotychczasowych, a drugiej dla
nowych krajów członkowskich.
Podważałoby to główne zasady WPR
oraz korzyści, jakich oczekuje się we Wspólnocie w związku z wprowadzeniem tej
reformy w życie. Uniknięciu takiego scenariusza służy coraz aktywniejsze
uczestnictwo Polski w pracach unijnych instytucji oraz zacieśnianie współpracy z
krajami członkowskimi przyszłej rozszerzonej UE. Z uwagi na rolę Francji i
Niemiec w procesie reformowania WPR szczególne znaczenie w tym względzie Polska
przywiązuje do współpracy między partnerami Trójkąta
Weimarskiego.