W Unii Europejskiej obowiązuje od piątku dyrektywa, określająca zasady ochrony prywatności w komunikacji elektronicznej. Dyrektywa m.in. nakłada na firmy wymóg uzyskania zgody zainteresowanych przed wysłaniem do nich e-maili czy pozyskiwaniem ich danych osobowych ze stron internetowych.
Jest to znaczącym krokiem w walce z niepożądanymi, najczęściej reklamowymi e-mailami - spamem - za sprawą których, jak obliczyła Komisja Europejska, Europa traci 2,5 miliarda euro rocznie z powodu zmniejszonej produktywności.
Nielegalne stają się też programy typu "spyware" (pozyskujące bez zgody zainteresowanych wiele informacji o internautach).
Unijny komisarz ds. przedsiębiorstw i nowych technologii Erkki Liikanen podkreślił, że nowe zasady są "głównym narzędziem w walce o umocnienie zaufania konsumentów do Internetu i komunikacji elektronicznej". Liikanen dodał, że to zaufanie jest warunkiem sukcesu handlu internetowego (e-commerce). Konkretne sposoby egzekwowania tych zasad każdy z krajów UE określi dla siebie.