Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Eksport polskiej żywności na rekordowym poziomie

18 listopada 2011
W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku polskie firmy sprzedały za granicą produkty rolno-spożywcze za ponad 9,5 mld euro – wynika z danych resortu gospodarki. Nasze produkty kupują głównie Europejczycy, polskie firmy szukają też miejsca w Azji.

W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku polskie firmy sprzedały za granicą produkty rolno-spożywcze za ponad 9,5 mld euro – wynika z danych resortu gospodarki. To o 11,4 proc. więcej niż przed rokiem. Eksperci nie mają wątpliwości, że podobna dynamika eksportu utrzyma się do końca grudnia. – Można oczekiwać, że w całym roku zwiększy się on o blisko 10 proc. – mówi Wiesław Łopaciuk z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Tego samego zdania jest Michał Koleśnikow z BGŻ.

Jeśli sprawdzą się te prognozy, to w tym roku sprzedaż polskiej żywności za granicą wyniesie ponad 14,8 mld euro. To prawie trzykrotnie więcej niż w roku, w którym wstąpiliśmy do UE. Do krajów Wspólnoty trafia już blisko 80 proc. całego eksportu produktów rolno-spożywczych, podczas gdy bezpośrednio przed akcesją było to 65 proc.

Eksperci są zgodni, że w tym roku wyniki poprawiają wysokie ceny produktów rolno-spożywczych na rynkach zagranicznych. Eksportowi sprzyja też osłabienie złotego w stosunku do euro, które podnosi opłacalność sprzedaży. Nie bez znaczenia jest też silna ekspansja polskich firm za granicą. – Naszym głównym rynkiem zbytu są kraje Unii Europejskiej, ale powiększamy swoją obecność także m.in. w Korei Południowej i Japonii. Liczymy także, że będziemy sprzedawać swoje wyroby na ogromnym rynku chińskim, po podpisaniu odpowiednich porozumień handlowych między Polską a Państwem Środka – informuje Jerzy Majchrzak, rzecznik prasowy grupy Sokołów, potentata w branży mięsnej.

Do polskich hitów eksportowych zalicza się nie tylko mięso, lecz także pieczywo, soki owocowe i warzywne oraz produkty mleczarskie. Eksport tych ostatnich wyniósł w pierwszych ośmiu miesiącach ponad 856 mln euro i był o 13,3 proc. większy niż przed rokiem. Potwierdzają to m.in. wyniki Spółdzielczej Mleczarni Spomlek. – W pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku nasz eksport miał wartość ponad 78 mln zł netto i był o ponad 15 proc. większy niż w tym samym okresie ubiegłego roku – mówi Edward Bajko, prezes zarządu SM Spomlek. Ponad 51 proc. eksportu firmy trafia do krajów UE, a na drugim miejscu jest Rosja i kraje WNP z ponad 40-proc. udziałem.

Od lat w całym polskim handlu zagranicznym mamy wysokie saldo ujemne – na przykład w ub.r. nadwyżka importu nad eksportem wyniosła aż 13,8 mld euro. Natomiast w handlu żywnością notujemy dodatnie saldo. W ubiegłym roku było ono rekordowo duże i wyniosło 2,6 mld euro, a w tym może osiągnąć ten sam poziom – twierdzą eksperci.




POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę