Eksport nadal będzie napędzać przychody firm spożywczych w Polsce
3 grudnia 2015
Jak podała ,,Rzeczpospolita'', w najbliższych latach przychody polskich firm napędzi głównie sprzedaż zagraniczna. W kraju zyskiwać będą sieci małych sklepów.
Eksperci Banku BGŻ przyznają, że niezależnie od obecnych problemów związanych z eksportem polskiej żywności w konsekwencji kryzysu na Ukrainie ekspansja na rynki zagraniczne wydaje się najbardziej perspektywicznym kanałem dystrybucji. Ich zdaniem, jest to związane ze stopniowym nasyceniem się rynku krajowego oraz oczekiwanym, silnym wzrostem popytu na żywność w innych częściach świata.
Już w poprzednich latach mocne wyjście za granicę było jednym z głównych motorów napędzających sprzedaż polskich firm spożywczych. Z najnowszego raportu Banku BGŻ przygotowanego przy współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że od 1995 do 2013 r. średnio wartość eksportu rolno-spożywczego wyrażona w dolarach rosła o 14,1 proc. rocznie. Sprzedaż detaliczna żywności i napojów w kraju zwiększała się w tym czasie przeciętnie o 6,7 proc.
W tym roku skala wzrostu eksportu produktów rolnych i spożywczych może wyhamować - uważają analitycy Banku BGŻ. Wpływ na to będzie mieć embargo wprowadzone przez Rosję w sierpniu tego roku na mięso, produkty mleczarskie, owoce, warzywa oraz ryby z krajów UE, USA, Kanady, Norwegii i Australii.