MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Dynamiczne soki bez atestów

10 września 2003

Soki stanowią wartościowo prawie 50 proc. rynku produktów żywnościowych dla dzieci. W 2002 r. wartość sprzedaży soków dla dzieci do lat 3 w Polsce zmniejszyła się o 7,3 proc. i wyniosła 353 mln zł. W 1999 r. sprzedano 46 mln butelek, a w ubiegłym roku rynek się skurczył do 36 mln sztuk. Powodem jest głównie malejąca liczba urodzeń. Konkurencja jednak zaostrza się – oprócz specjalnych soczków coraz więcej sprzedaje się produktów bez atestów, przeznaczonych dla dzieci starszych.

–Segment dzieli się na soki dla dzieci najmłodszych i soki dla dzieci starszych. Do pierwszej kategorii zaliczane są soki posiadające atest, a więc należące do grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i z tej racji bezpiecznie podawane dzieciom poniżej 3 lat. Rynek soczków dla maluchów podzieliło między siebie czterech producentów: według danych AC Nielsen 77 proc. udziału w wartości sprzedaży posiada Alima Gerber (Gerber, Bobo Frut), 18 proc. ma Nutricia (Bobovita), 3 proc. Hipp (Hipp), a 2 proc. należy do Fortuny (Bebisok). 

Drugą grupę stanowią soki przecierowe owocowe i warzywne na bazie marchwi dla dzieci starszych (3-12 lat), które chętnie konsumują także nastolatki i dorośli. Te nie muszą posiadać atestu. Najpopularniejszy jest Kubuś produkowany przez Maspex. Może pochwalić się najwyższą znajomością marki w tym segmencie, która sięga poziomu aż 85 proc., jak również ponad 50-proc. udziałem w tym rynku, co daje mu pozycję zdecydowanego lidera. 

Nowością wprowadzoną przez firmę jest Vitamini, także skierowany do dzieci. Kolejne miejsca zajmują Sonda z marką Pysio (wartościowo ponad 15 proc. rynku), Fortuna produkująca m.in. soki Junior czy Karotka (prawie 7 proc.), Alima Gerber z sokiem Junior Frut (6 proc.), a także Hortex, Hero, Aronia czy Dr. Witt. Ponad 3 proc. rynku należy już do tanich produktów sprzedawanych pod marką sieci. 

Specjalistyczne i atestowane produkty dla niemowląt są dość drogie, stąd matki coraz częściej zastępują je tańszymi „zwykłymi” sokami dla starszych dzieci. Powoduje to, że ta pierwsza kategoria kurczy się, a druga dynamicznie się rozwija. Producenci kuszą młodych konsumentów bardzo kolorowymi opakowaniami, na których uśmiechają się bohaterowie kreskówek.


POWIĄZANE

Tysol.pl ruszył z akcją informacyjną pt. "Ratujmy Polskie Azoty". W swej najnows...

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) ogłosiła właśnie, że jaja spełnia...

Uprawa roślin w growboxie staje się coraz bardziej popularna wśród miłośników og...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę