Duży spadek wskaźnika koniunktury w handlu w IV kw.
5 stycznia 2016
Wskaźnik koniunktury w handlu w IV kwartale 2012 r. spadł o 12,7 pkt kdk do minus 9,7 pkt. - podał Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. "Koniunktura w handlu w IV kwartale 2012 roku w stosunku do III kwartału 2012 roku uległa pogorszeniu. W ciągu kwartału wartość wskaźnika koniunktury zmniejszyła się o 12,7 punktu i obecnie wynosi -9,7 punktu. Wskaźnik koniunktury w IV kwartale 2012 roku jest również niższy w porównaniu do wartości sprzed roku (wyniosła ona bowiem -4,9) oraz do średniej dla tego okresu dla ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona -4,5 punktu)" - napisano w komunikacie z badań.
"W ciągu kwartału istotnie zmniejszyło się saldo odpowiedzi na pytanie dotyczące zmiany ogólnej sytuacji przedsiębiorstw handlowych i osiągnęło wartość -24,6 punktu. Pomimo odnotowanego pogorszenia, przedsiębiorstwa handlowe oceniły swoją ogólną sytuację jako dobrą (saldo odpowiedzi na to pytanie wyniosło +8,7). 23,3 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 62,1 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 14,6 proc. za słabą" - dodano.
Z badań wynika, że w IV kwartale w najlepszej sytuacji były przedsiębiorstwa handlowe działające w następujących branżach: artykułów wielobranżowych oraz wyrobów farmaceutycznych, medycznych, kosmetyków i artykułów toaletowych. Podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: konkurencja, koszty zatrudnienia pracowników oraz niedostateczny popyt.