CTR_2024
TSW_XV_2025

Duże sieci opanują rynek

10 kwietnia 2006

Koncentracja wciąż rozdrobnionego polskiego handlu jest w najbliższych latach nieunikniona - wynika z dyskusji, która odbyła się podczas trzeciej edycji Forum Dystrybucja 2006, zorganizowanego przez GFK Polonia pod patronatem "Rzeczpospolitej".

W Polsce tylko 45 proc. sklepów należy do sieci handlowych. Wśród 130 tys. placówek z artykułami pierwszej potrzeby jest 29 tys. supermarketów oraz 263 hipermarkety. Wbrew obiegowym opiniom w Polsce na milion mieszkańców przypada mniej hipermarketów (6) niż w wielu innych krajach europejskich, np. w Hiszpanii (8) czy w Czechach (16).

W ostatnich latach dość szybko zaczęły rozwijać się polskie siecihandlowe. Należy do nich już 10 proc. sklepów, zaś do firm zagranicznych tylko 2 proc.

- Bez względu na to, czyją własnością są placówki, uzyskują zbliżone obroty w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni - podkreśla Magdalena Zimna z GFK. - Sieci zagraniczne dysponują jednak bardzo dużymi obiektami, dlatego ich udział w obrotach ogółem jest kilkakrotnie większy niż sieci rodzimych - dodaje.

- Wkrótce procentowy udział sklepów skupionych w sieciach wzrośnie do 60 proc., podobnie jak jest w Czechach - uważa Andrzej Wojciechowicz z Leader Price. W Polsce, jak twierdzili uczestnicy dyskusji, dystrybucja będzie za kilka lat koncentrować się w rękach 4 - 6 operatorów.


POWIĄZANE

Po debacie z Ursulą von der Leyen na temat jej nowego zespołu i programu, posłow...

Jak podaje АПК-Информ, Ukraiński koncern drobiowy MHP rozbudowuje system kontrol...

Grupa Wielton koncentruje się na zagwarantowaniu odpowiedniego obłożenia produkc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę