Niemiecka sieć tanich marketów spożywczo-przemysłowych Aldi Sued podniosła po negocjacjach z mleczarniami cenę mleka o dziewięć eurocentów za litr, czyli w zależności od zawartości tłuszczu nawet o 20 proc. - podała agencja DPA.
Jak pisze dpa, ceny obowiązujące w Aldim służą innym sieciom tanich sklepów za punkt orientacyjny, dlatego należy spodziewać się dalszych zmian cen. Lidl już zapowiedział podwyżkę, inne sieci marketów, jak Edeka czy Rewe, nie zajęły jeszcze stanowiska.
Po podwyżce litr mleka o 3,5-procentowej zawartości tłuszczu kosztuje w sklepach Aldi Sued 60 eurocentów.
W minionych dwóch miesiącach miała miejsce podwyżka o ponad jedną czwartą ceny najtańszego masła.
Zgoda Aldiego na postulowaną od dawna przez mleczarnie podwyżkę cen wynika - według agencji - ze spadku podaży mleka na rynku oraz zwiększonego zainteresowania niemieckim mlekiem odbiorców zagranicznych. "Producenci mieli dobrą pozycję przetargową" - pisze dpa.
Podwyżki cen dotyczą także innych produktów, w tym soku jabłkowego, który w ofercie Aldi Sued zdrożał o 10 eurocentów za litr, czyli o 15 proc., oraz niektórych wyrobów mięsnych.
Niemieccy producenci uznali podwyżkę za krok we właściwym kierunku. Ich zdaniem, skala podwyżki jest jednak niewystarczająca. Federalny Związek Hodowców Bydła Mlecznego domagał się przed rozpoczęciem negocjacji podwyżki o co najmniej 15 eurocentów za litr mleka.