Przypominamy, że za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego można skorzystać z unijnego programu: „Dopłaty do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe”.
Agencja Rynku Rolnego – zgodnie z zasadami obowiązującymi w Unii Europejskiej – udziela dopłat do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe.
Instytucja/organizacja niedochodowa tj. nie uzyskująca dochodów z prowadzonej działalności staje się beneficjentem z dniem wpisania jej przez Agencję Rynku Rolnego do rejestru beneficjentów. Warunkiem uzyskania wpisu do rejestru jest m.in. podpisanie umowy na zakup masła z dostawcą oraz złożenie w ARR dokumentów potwierdzających niedochodowy charakter instytucji/organizacji.
O status dostawcy masła (wpis do rejestru dostawców masła) może ubiegać się przedsiębiorca, który spełni wymagania określone w przepisach UE. Przedsiębiorca stanie się uprawnionym dostawcą masła z dniem wpisania go przez Agencję Rynku Rolnego do rejestru dostawców masła. Warunkiem uzyskania wpisu do rejestru jest m.in. podpisanie umowy na sprzedaż masła z beneficjentem.
Dopłaty wypłacane są przedsiębiorcom dostarczającym masło do instytucji niedochodowych, które uzyskały status beneficjenta.
Przedmiotem dopłat jest:
* masło niesolone o minimalnej zawartości tłuszczu mlecznego 82% wagowo oraz maksymalnej zawartości wody 16% wagowo lub/i
* masło solone o minimalnej zawartości tłuszczu mlecznego 80% wagowo, maksymalnej zawartości wody 16% wagowo oraz minimalnej zawartości soli 2% wagowo,
jeśli:
* zostało wyprodukowane ze śmietanki pochodzącej z UE, w zakładzie produkcyjnym spełniającym wymagania weterynaryjne UE,
* spełnia wymagania krajowej klasy jakości, zgodnie z normą PN-A-86155 „Mleko i przetwory mleczne - Masło”,
* zostało zakupione w Polsce przez beneficjenta od dostawcy masła zatwierdzonego przez ARR do udziału w mechanizmie,
* zostało wykorzystane do przygotowania posiłków w stołówce (lub innej formie zbiorowego żywienia), w której posiłki te wydane będą uprawnionym konsumentom).
Masło przeznaczone do sprzedaży w ramach mechanizmu musi być oznakowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1898/2005 ustanawiającym szczegółowe zasady wprowadzenia w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do środków w zakresie zbytu śmietanki, masła i masła skoncentrowanego na rynku Wspólnoty (z pózn. zm.).
Dostawcy masła i beneficjenci mogą składać „Wnioski o zatwierdzenie (wpis do rejestru)” w OT ARR właściwym ze względu na swoją siedzibę w ciągu całego roku kalendarzowego.
Zatwierdzeni do udziału w mechanizmie beneficjenci (wraz z informacją o wpisie do rejestru i nadaniu numeru zatwierdzenia) otrzymają od ARR specjalne dokumenty – bony, uprawniające do zakupu masła w ramach mechanizmu.
Każdy bon zawiera informację o maksymalnej ilości masła, którą beneficjent może zakupić w ramach tego bonu. Każdemu konsumentowi pozostającemu pod opieką beneficjenta przysługują w ramach mechanizmu 2 kg masła miesięcznie.
Po dostarczeniu przez dostawcę masła w ramach danego bonu, beneficjent przekazuje ten bon dostawcy.
Dostawca masła (zatwierdzony do udziału w mechanizmie), który zrealizował dostawy masła do beneficjenta/beneficjentów, składa w OT ARR właściwym ze względu na swoją siedzibę „Wniosek o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłat” wraz z oryginalnymi bonami otrzymanymi od beneficjenta/beneficjentów oraz pozostałymi załącznikami określonymi w „Warunkach udzielania dopłat do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe”.
Minimalną ilość masła, na którą dostawca masła może złożyć wniosek, określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 kwietnia 2005 r., Dz. U. nr 80, poz. 701.
Stawka dopłaty jest określona w rozporządzeniu Komisji Europejskiej i jest dostępna na stronie internetowej ARR.
ARR wypłaca dopłatę przysługującą dostawcy masła w terminie 60 dni od daty złożenia we właściwym OT ARR wniosku o zapłatę kwoty należnej z tytułu dopłat wraz z kompletem niezbędnych dokumentów.
Wzory formularzy oraz „Warunki udzielania dopłat do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe” są dostępne:
* na stronie internetowej www.arr.gov.pl
* w Oddziałach Terenowych ARR
* w Centrali ARR w Warszawie, ul. Nowy Świat 6/12
Szczegółowe informacje dotyczące dopłat do zakupu masła przez instytucje i organizacje niedochodowe można uzyskać w:
* Oddziałach Terenowych ARR
* Telefonicznym Punkcie Informacyjnym ARR (022) 661 72 72